چکیده:
یکی از عوامل موثر در پیشرفت یک کشور حمایت از مصرف کالای داخلی است که موجب رونق تولید و پیشرفت ابعاد مختلف آن است. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حمایت از مصرف کالای داخلی است. که از یک سو میتواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد که مبتنی بر درونزایی است، و از سویی دیگر زمینه را برای تحقق رسیدن ایران به کشوری توسعهیافته فراهم کند. بدین منظور پس از مرور گسترده ادبیات موضوع و همچنین استفاده از نظرات خبرگان در این زمینه از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شد. برای یافتن رابطه میان عوامل ساختاری مؤثر بر مصرف کالای داخلی از روش دیمتل استفاده گردید. سپس هفت شاخص موثر بر مصرف کالای داخلی شناسایی و انتخاب شدند. این شاخصها شامل ملیگرایی مصرفی، تبلیغات، کیفیت، قیمت، اشتغال، دسترسی آسان و استقلال کشور بودند. در ادامه رابطه میان این شاخصها و تعیین شدت اثر آنها بر یکدیگر تعیین شد. نتایج نشان داد که معیارهای کیفیت، قیمت و دسترسی آسان تحت عنوان شاخصهای علّی، محرک و یا تأثیرگذار بودند. همچنین معیارهای ملیگرایی مصرفی، تبلیغات، اشتغال و استقلال کشور، دارای شدت اثر خالص منفی و تحت عنوان شاخصهای وابسته بودند. معیار کیفیت، درجه تأثیرگذاری بیشتر و معیار استقلال کشور، درجه تأثیرپذیری بیشتری داشتند. همچنین نتایج نمودار مربوط به رابطه میان شاخص ها نشان داد که معیار ملیگرایی مصرف بیشترین ارتباط را با سایر معیارها دارد و معیار دسترسی آسان با هیچکدام از معیارهای دیگر رابطهای ندارد.
One of the effective factors in the development of a country is supporting the consumption of domestic goods, which causes the prosperity of production and the development of its various dimensions. The main purpose of this study is to investigate the factors affecting the consumption of domestic goods. It can be in the direction of realizing a resistance economy that is based on endogenousness, and on the other hand, it can provide the ground for Iran to become a developed country. After extensive review of the literature and using the opinions of experts, the judgmental sampling method was used. DEMATEL method was used to find the relationship between structural factors affecting the consumption of domestic goods. Seven indicators include consumer nationalism, advertising, quality, price, employment, easy access and the country's independence were identified. The relationship between these indicators was determined, and results showed that the quality, price and easy access as causal indicators were motivating or effective. Also, the consumer nationalism, propaganda, employment and independence of the country have the intensity of negative net effect and are called dependent indicators. Quality had the highest degree of make effect, and the independence of the country had the highest degree of take effect. Also, the results of the graph of the relationship between indicators showed that the nationalism of consumption had the most relationship with other indicators and easy access has no relationship with others.