چکیده:
مقاله پیشرو، با فرض اینکه نظریه مدارا راه حلی بنیادین برای دستیابی به اهداف نظام سیاسی و پذیرش متقابل مدنی است و همچنین در آثار امام خمینی (ره) جایگاهی خاص دارد، میخواهد با بررسی عقبه نظری مدارا در تمدن اسلامی و غربی، آن را در اندیشه امام پیگیری و برجسته کند. حقوق افراد و چگونگی تعامل با دیگری یکی از وجوهات اندیشه امام خمینی است که با رعایت و رسمیت یافتن حقوق و آزادیهای مدنی در قول و فعل ایشان جلوهگر میشود. بررسی آثار امام خمینی (ره)، نشان میدهد که ایشان در آرایشان به تبیین چرایی تعامل مدارامحورانه در یک جامعه و تاثیرات آن در حیات اجتماعی و مذهبی پرداخته است و همچنین با سنت سیاسی رفتاریشان عملا نشان دادهاند که منش خشونت محورانه نه تنها تاثیری در اصلاح فردی و اجتماعی ندارد بلکه منشاء مفاسد بزرگتر و پیچیدهتر نیز میگردد. روش تحقیق در این مقاله مقایسهای-تحلیلی است که با بررسی تاریخی سیر مفهوم در دو تمدن اسلامی و غربی و سپس تحلیل آن در اندیشه امام نهایتا به این نتیجهگیری رسیده که توسل و تاسی به اندیشه و عمل سیاسی امام میتواند راه حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات امروزین تمدن اسلامی-ایرانی باشد.
The leading article, assuming that the theory of tolerance is a fundamental solution to achieve the goals of the political system and mutual civil acceptance and also has a special place in the works of Imam Khomeini, wants to examine the theoretical barrier of tolerance in Islamic and Western civilization. Follow and highlight the Imam's thought. The rights of individuals and how to interact with others is one of the aspects of Imam Khomeini's thought, which is reflected in his words and deeds by observing and recognizing civil rights and freedoms. An examination of the works of Imam Khomeini (ra) shows that in his design he has explained why orthodox interaction in a society and its effects on social and religious life, and also with their political tradition of behavior have shown that violent behavior not only has an effect on reform. It is not individual or social, but also the source of larger and more complex corruptions. The research method in this article is a comparative-analytical one that by historically examining the course of the concept in both Islamic and Western civilizations and then analyzing it in Imam's thought, finally came to the conclusion that resorting to Imam's thought and political action can be a suitable solution for many The current problems of Islamic-Iranian civilization.