چکیده:
هدف: هدف این پژوهش پایش دیدگاه مراجعان درباره خدمات کتابخانه ملی ایران و استفاده از آن در برنامهریزی خدمات است.روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی است و از گروه کانونی و طوفان فکری و تصمیمگیری گروهی برای جمعآوری داده استفاده شد. گروههای کانونی با مشارکت 29 نفر از اعضا (در دو گروه 11 و 18 نفر) تا اشباع دادهها ادامه داشت . نرمافزار Maxqda برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل خدماترسانی اداره کل اطلاعرسانی کتابخانه ملی ایران از دیدگاه مراجعین مراجعان در 4 درونمایه میگنجد. تحلیل کیفی دادههای مراجعهکنندگانمراجعان منجر به استخراج 546 کد اولیه شد که به گزارش عوامل خدماترسانی پرداخته بودند. بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه در طی چندین مرحله، در نهایت 14 زیردرونمایه حاصل گردید.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش بیانگر وجود برخی مسائل و مشکلات موجود در میزهای خدمت کتابخانه ملی ایران را از دید مراجعان روشن ساخت و 4 درونمایه اصلی کتابدارن، مراجعان، خدمات و میزهای خدمترسانی به تفکیک زیردرونمایههای آن مورد مطالعه قرار گرفت.
Objective: The purpose of this study is Toto monitor the views of users about the services of the National Library of Iran and use them in service planningResearch Method: The method of this research is qualitative and focus group and brainstorming and group decision making were used to collect data. Focus groups continued until data saturation with the participation of 29 members (in two groups of 11 and 18). Maxqda software was used for data analysis.Findings: The results showed that the service factors of the Information department of the National Library of Iran from the perspective of users fall into 4 themes. Qualitative analysis of data led to the extraction of 546 initial codes that were reported as service factors. Multiple revisions and code integration based on similarity over several stages resulted in 14 sub-themes.Conclusion: The findings of the study indicate the existence of some issues and problems in the service desks of the National Library of Iran from the perspective of users and the four main themes of librarians, users, services and service desks were studied separately under its sub-themes.
خلاصه ماشینی:
برای مثال : با یادآوری اولین روز مراجعه به کتابخانه پس از عضویت ، چه مشکلات و نگرانی هایی داشتید؟ دیدگاه شما درباره موقعیت مکانی، دسترس پذیری و فیزیک و ظاهر میزهای خدمت رسانی چیست ؟ در حال حاضر برای بهره برداری از خدمات و امکانات کتابخانه ملی چه موانعی را پیش روی خود می بینید؟ میزان گویا بودن اسامی میزهای خدمت رسانی و تناسب اسامی با خدمات ارائه شده از نظر شما چگونه است ؟ در چه مراحلی از فرآیند انجام پژوهش نیازمند همراهی و یاری از سوی کتابداران هستید؟ مشارکت کنندگان ، اندیشه ها و نظرهای خود را به صورت گردشی در بین خود بیان میکردند.
آموزش : خواست مراجعان از آموزش در زمینه های زیر مهم و ضروری عنوان شد: - آموزش سواد کتابخانه ای: نمونه هایی از اظهارات مراجعان در این زمینه عبارت بود از: «کتابخانه بریتانیا بعد از ثبت نام ، تور برگزار میکند و آموزش استفاده از خدمات را برای اعضای جدید در سرلوحه کارهای خود قرار داده است » - آموزش سواد پژوهش : مراجعه کننده ای معتقد بود «spss و برنامه های مختلف تحلیل داده ، مقاله نویسی، جست وجوی پژوهشی، معرفی مراجع معتبر برای استفاده در پژوهش ها میتواند در دوره های مختلف عضویت توسط کتابخانه ملی برگزار شود».
١. خدمات ویژه : اظهارات مراجعان درباره خدمات ویژه ، موارد زیر را می طلبید: - ارتقا منزلت علمی پژوهشگران : نمونه هایی از نقل قول های مشارکت کنندگان عبارت است از: «اگر کتابخانه ملی میخواهد اینجا محل تردد پژوهشگران باشد باید امکانات و شرایط لازم برای پژوهش و پژوهشگر را فراهم کند»؛ «ضعف سرعت اینترنت در اینجا این پیام را به پژوهشگر میدهد که از این اینترنت صرفاً برای چک کردن ایمیل و شبکه های مجازی استفاده کن !