چکیده:
هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلیهی دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص در دو مرکز ناتوانی یادگیری تهران بودند که از بین آنها 40 دانشآموز به عنوان نمونهی پژوهش به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه درمانی پذیرش و تعهد در طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است. بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان گفت درمان پذیرش و تعهد با ایجاد پذیرش و گشودگی نسبت به تجارب و هیجانات منفی و گسلش شناختی میتواند موجب بهبود خودنظمجویی تحصیلی و انعطافپذیری روانشناختی این دانشآموزان شود.
The purpose of this study was to evaluate The effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on improving academic self-regulation and psychological flexibility in students with specific learning disorder. This research was an experimental study with the pre and post-test with a control group design. The statistical population of the present study was all male students with specific learning disorder in two learning disability centers in Tehran. Among them, 40 students were selected as the sample of the study by available sampling method and randomly classified into two groups. The experimental group received eight 90-minute session of ACT program. The control group was placed on a waiting list. For data collection we used academic self-regulation and psychological flexibility scale. The results of maltivariate analysis of covariance showed the ACT improved on academic self-regulation and psychological flexibility students with specific learning disorder. Based on the obtained results, it can be said that the acceptance and commitment therapy by creating acceptance and openness to negative experiences and emotions and cognitive defusion can improve academic self-regulation and psychological flexibility of this students.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که درمان پذيرش و تعهد بر بهبود خودنظم جويي تحصيلي و انعطاف پذيري روان شناختي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص مؤثر بوده است .
Tatsiopoulou, Porfyri, Bonti and Diakogiannis 4.
در راستاي شواهد اثربخشي اين شيوه درماني ، پژوهش لوين ، آکاف ، برلين ، برمن ٢ و همکاران (٢٠٢١) نشان داد که درمان پذيرش و تعهد موجب ارتقاء و افزايش انعطاف پذيري روان شناختي دانش آموزان مي شود.
همچنين ، يافته هاي حاصل از پژوهش وانزين ، مائوري ، والي ، پوزي ٤ و همکاران (٢٠٢٠) نشان داد درمان پذيرش و تعهد بر مشکلات شناختي ، پرتحرکي ، کمال - گرايي و تکانشي بودن اين دانش آموزان مؤثر است .
Lewin, Acuff, Berlin and Berman 3.
Marino, Failla, Chilà and Minutoli 7.
درمان پذيرش و تعهد: اين پروتکل را عباسي (١٣٩٢) براي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري در ايران تدوين و اعتباريابي کرده است .
نتايج آزمون تحليل کوواريانس چند متغيري (مانکوا) بر روي نمرات متغيرهاي خودنظم جويي (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش ، بررسي اثربخشي درمان پذيرش و تعهد بر بهبود خودنظم جويي تحصيلي و انعطاف - پذيري روان شناختي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص بود.
نتايج نشان داد که درمان پذيرش و تعهد بر خودنظم جويي تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص مؤثر بوده و موجب بهبود خودنظم جويي تحصيلي آن ها شده است .
Keywords : Acceptance and commitment therapy, academic self-regulation, psychological flexibility, specific learning disorder.