چکیده:
هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این مسئله است که؛ مدل چابکی فرهنگی اعضاء هیئتعلمی دانشگاههای ایران چه مؤلفههایی دارد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی شاغل در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، خوارزمی، الزهراء (س)، علم و صنعت ایران، خواجهنصیرالدین طوسی، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد آنها برابر 6042 نفر میباشند. در بخش کیفی حجم نمونه، 8 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و در بخش کمّی تعداد افراد نمونه را با استفاده از فرمول کوکران 361 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری، طبقهای نسبتی بود. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ در حوزه رویکردهای چابکی برابر با 703/0، در حوزه شایستگیهای علمی 753/0 و در حوزه شایستگیهای عمومی 889/0 بود. نتایج نشان داد که مدل چابکی فرهنگی شامل 4 شایستگی اصلی میباشد که عبارتند از: رویکردهای چابکی، شایستگیهای علمی، شایستگیهای عمومی و تجارب بین فرهنگی؛ برای هرکدام از این شایستگیها چندین مؤلفهها و برای هر مؤلفه، شاخصهایی شناسایی شدند.
The purpose of the present study was to design a model for the cultural agility of faculty members of Iranian universities. The present study is applied in terms of the purpose and method. The statistical population of this research was all faculty members working in the universities of Tehran, Shahid Beheshti, Tarbiat Modarres, Allameh Tabatabaei, Kharazmi, Alzahra, Iran’s Science and Technology, Khaje Nasir al-Din Tusi, Sharif Industrial and Amir Kabir in the academic year 2012-2012. They are about 6042 people. In the qualitative part of the sample size, 8 faculty members of the universities and in the small part of the sample number were estimated using the Cochran formula 361 people. The sampling method was a relative class. For data collection, a researcher-made questionnaire was used in the quantitative section and its reliability was calculated using the Cronbach’s alpha method in the field of agility approaches equal to 0.703, in the field of academic competencies, 0.753, and in the general competency domain was 889.0. The results showed that the cultural agility model consists of four main competencies: agility, academic competencies, general competencies and intercultural experiences; for each of these competencies, several components were identified and indicators were identified for each component.
خلاصه ماشینی:
دانش ميان فرهنگي: دانش مسائل جهاني؛ فهم فرهنگي (خودآگاهي فرهنگي) بينش ميان فرهنگي: بينش فرهنگي؛ بينش اجتماعي نگرش ميان فرهنگي: پذيرش ايده هاي متنوع ؛ انعطاف پذيري شناختي؛ مهارت هاي ميان فرهنگي: مهارت هاي مذاکره ؛ مهارت هاي ارتباطي؛ شايستگيهاي دسته سوم مهارت هاي زباني؛ عمومي تواناييهاي ميان فرهنگي: تفکر سيستمي؛ تفکر انتقادي، انجام کار گروهي؛ تفکر خلاق ؛ ويژگيهاي عاطفي-شخصيتي ميان فرهنگي: تحمل ابهام ؛ خود کنترلي؛ اخذ چشم انداز؛ کنجکاوي ذهني؛ فروتني فرهنگي؛ راحتي با تنوع ؛ ميل به تقويت روابط ؛ خودکارآمدي تجربه تدريس در کلاس هاي چند فرهنگي داخلي تجربه تدريس در خارج از کشور تجارب مثبت ميان تجربه تحصيل در کشورهاي خارجي دسته چهارم فرهنگي اعضاء تجربه داشتن فرصت مطالعاتي در خارج از کشور هيئت علمي تجربه زندگي در کشورهاي خارجي داشتن رابطه با دوستان غير هم فرهنگ و غير هم کيش تجربه عضويت در تيم هاي ورزشي ملي و بين المللي تجربه داشتن همکاران خارجي در انجام طرح ها و پروژه ها پس از آن که شـايسـتگيها و مؤلفه هاي چابکي فرهنگي از ميان مصـاحبه ها و بررسـي پيشـينه موجود و با توجه به ويژگيهاي خاص دانشـگاه هاي ايران اسـتخراج شـدند؛ براي تعيين اعتبار مدل ، به طور تجربي از منظر اسـاتيد مورد بررسـي قرار گرفت .