چکیده:
مسیله هویت دینی جوانان با توجه به نقش کلیدی و سازنده جوانان در جامعه و آینده کشور، اهمیتی بس ویژه و قابل تامل دارد. از سوی دیگر، هویت دینی در منابع دینی ما پایه و اساس دیگر هویتهاست و میتوان گفت که قوام این هویت باعث قوام سایر هویتها و زوال آن موجب چالش در دیگر هویتها خواهد شد. ازاینرو، هدف این پژوهش تبیین عوامل تاثیرگذار بر هویت دینی جوانان است. روش تحقیق تحلیل اسناد و توصیف آیات و روایاتی است که به اهمیت دوران جوانی در میان ادوار مختلف زندگی اشاره کردهاند و همچنین به مسیله هویت دینی و عوامل موثر بر شکلگیری آن پرداختهاند. یافتهها حاکی از آن هستند که نهتنها عوامل فردی و خودشناسی، بلکه عوامل اجتماعی نظیر خانواده، گروه همسالان و رسانهها نیز در تکوین هویت دینی سهمی بسزا و چشمگیر دارند.
Given the key and constructive role of youth in society and the future of the country, the issue of youth religious identity is of particular importance. On the other hand, religious identity is the basis of other identities in our religious sources and it can be said that the consistency of this identity will cause the consistency of other identities and its decline will challenge the other identities. Using a descriptive-analytical method and focusing on the verses of the Holy Qur'an and narrations this paper studies the factors affecting the religious identity of the youth. Findings indicate that not only individual and self-knowledge factors, but also social factors such as family, same age group and media have a significant role in the formation of religious identity.
خلاصه ماشینی:
برایناساس، پژوهش پیشرو با هدف تبیین عوامل تأثیرگذار بر هویت دینی جوانان، سعی دارد با شناسایی عوامل مختلف تأثیرگذار بر شکلگیری هویت جوانان، بسترهای لازم برای توسعه و تعمیق آن را در جامعه اسلامی ایران برای سازندگان آینده، مهیا سازد؛ امری که به نظر میرسد علیرغم تأکیدات زیاد، تا حدود زیادی مغفول مانده، و این مسئله میتواند آسیبهای زیادی به فرایند اجتماعيشدن فرد در جامعه وارد کند که بررسی سوابق تحقیقات انجامشده مبیّن این موضوع است.
ابوالقاسمی و همکاران (1392) در پژوهش خود تأثیرات منفی اینترنت را بر ارزشهاي خانواده، از منظر هویت دینی و ملی مورد تأیید قرار داده و تأکید میکنند که با توجه به اجتنابناپذیر بودن فناوريهاي ارتباطی، تنها راه ممکن افزایش آگاهی و تعهد نسبت به ارزشهاي اخلاقی موردنظر میباشد تا از این طریق، ضمن جذب و توسعۀ فناوريهاي نوین و مرتبط شدن با مقتضیات عصر اطلاعات و ارتباطات، بتوان هویت ملی و دینی جامعۀ امروز ایران را بهعنوان بزرگترین چالش فرهنگی پیشرو حفظ و نگهداري کرد.
سعی شده است تا به اهمیت دوران جوانی، نقش مهم کسب هویت دینی در این دوران و نیز عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر آن، بهصورت توأمان پرداخته شود.
با توجه به اینکه یکی از ویژگیهای هویت، ابعاد چندگانه آن است، هویت دینی نیز دارای ابعاد مختلفی است، که موارد زیر را شامل میشود: الف) بعد دينداری و نگرش به نفس دين «دینی بودن» عنوان عامی است که به هر فرد یا پدیدهای که ارزشها و نشانههای دین در آن متجلی باشد، اطلاق ميشود.