چکیده:
آموزش مفاهیم دینی، مخصوصا معرفت، محبت و اطاعت از امام علیه السلام به کودکان، مانند هر علم دیگری نیازمند شناسایی و بهکارگیری اصول و روشهای صحیح، کارآمد و موثر است. بنابراین همانگونه که شناخت خصوصیات و تواناییهای کودکان در بهینهسازی آموزش مفاهیم دینی امری مسلم است؛ شناخت اصول و روشهای مربوط به آموزش مفاهیم دینی به کودکان نیز ضرورت دارد. ما با استفاده از روش تحلیلی استنباطی، به پژوهش درباره ارایه الگوی آموزشی امامت به کودکان پرداختیم. از مهمترین یافتههای نگارش حاضر این است که توانستیم الگوی آموزشی امامت را طراحی و اعتباریابی کنیم و آن را برای اعتباریابی، در اختیار متخصصان حوزههای مختلف مثل مطالعات برنامه درسی، تربیت دینی، روانشناسان تربیتی و معلمان قرار دادیم که موفق شد با میانگین بالا توافق جمعی ایشان را کسب و مورد تایید قرار گیرد. این الگو، کودکان را در جهت کسب معرفت، محبت و اطاعت شایسته این ذوات مقدس هدایت میکند؛ تا آنان مسیر کمال و قرب الهی را بهتر، مطمینتر و سریعتر طی کنند و از مسیر اهلبیت به سعادت دنیا و آخرت نایل شوند.
Teaching religious concepts, especially knowledge, love and obedience to the Imam to children, like any other science requires correct, efficient and effective principles and methods. Therefore, just as recognizing the characteristics and abilities of children in optimizing the teaching of religious concepts is a matter of course; it is also necessary to recognize the principles and methods of teaching religious concepts to children. Using a descriptive- inferential method this paper studies the educational model of Imamate to children. For validation, the findings of this study were made available to experts in various fields, including curriculum studies, religious education, educational psychologists, and teachers and finally, it was approved with a high average. This model institutionalizes knowledge, love and obedience to the Ahl al-Bayt (PBUH) in children and provides the ground for their sure and fast perfection and nearness to God in this world and the hereafter.
خلاصه ماشینی:
از مهمترین یافتههای نگارش حاضر این است که توانستیم الگوی آموزشی امامت را طراحی و اعتباریابی کنیم و آن را برای اعتباریابی، در اختیار متخصصان حوزههای مختلف مثل مطالعات برنامه درسی، تربیت دینی، روانشناسان تربیتی و معلمان قرار دادیم که موفق شد با میانگین بالا توافق جمعی ایشان را کسب و مورد تأیید قرار گیرد.
انتظار این الگوی برنامه درسی افزایش سطح معرفت و ایجاد درکی صحیح و عمیق مطابق با آموزههای اسلامی و شیعی و برانگیختن کودکان بر کنشی مناسب در سطح یک پیرو واقعی برای امام معصوم علیهالسلام میباشد که کمتر مورد توجه دیگر پژوهشگران بخصوص حوزه برنامه درسی و آموزش قرار گرفته است.
در این پژوهش تلاش میشود با توجه به اصول روانشناختی، عاطفی، تحول دینداری، به این سؤال پاسخ دهیم که الگوی برنامه درسی آموزش امامت دارای چه ویژگیهایی بوده و سطح اعتبار آن از دیدگاه صاحبنظران چیست؟ منظور از برنامه درسی در پژوهش حاضر طراحی مسیر و نقشهای منسجم است که ماهیت و کیفیت اجزا و عناصر گوناگونی، مانند اهداف، محتوا، روشهای یاددهی ـ یادگیری، زمان، مکان و روشهای ارزشیابی را برای پرورش کودکانی با رویکرد معرفت، محبت و اطاعت از امام مشخص میسازد.