چکیده:
هدف این پژوهش ارائه، الگوی مناسب حرفه آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه است. روش این پژوهش ازنظر اهداف
کاربردی و به لحاظ شیوة جمع آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعة آمار ی تحقیق شامل کارشناسان و دبیران شاغل
در آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی به تعداد (٨٥ نفر) است؛ که ٧٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری
دادهها از طریق پرسش نامه محقق ساخته صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع آم یخته بود که در ابتدا با مطالعه
کتابخانه ای و بررسی اسناد رده بالا، به جمع آوری داده های اطلاعاتی درباره مولفهها و شاخص های حرفه آموزی دانش آموزان با
نیازهای و یژه شده اقدام گردید. پس از مشخص شدن مولفهها و شاخصها، پرسشنامة باز پاسخ، جهت جمع آوری و تحلیل
این مولفهها از د بیران شاغل در مدارس حرفه آموزی کل استان به شیوة مصاحبه نیمه مدون، تدوین و اجرا شد. پس از تحلیل
مصاحبهها، گو یهها جهت تهیه یک پرسشنامه ٣٦ سوا لی با ٥ مولفه به دست آمده. از تحلیل دادهها ی مصاحبهها در قالب
پرسشنامه ٥ گز ینه ای طرح لیکرت به دست آمد. پا یایی پرسش نامه ٠,٨٦٩ بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار
توصیفی از درصد فراوانی نسبی، میانگین و نما و میانه استفاده شد. نتایج پایانی بیانگر آن است که در بحث حرفه آموزی دانش
آموزان با نیازهای ویژه، کلیة شاخصها نیاز به بازنگری دارد. همچنین انطیاق مولفه بهزیستی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز
از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است.
AbstractThe purpose of this study is to provide an appropriate model of vocational training for students with special needs. The research method was survey in terms of practical objectives and in terms of method of collecting descriptive information. The statistical population of the study included experts and teachers working in exceptional education in Markazi province (85 people); 70 people were selected as a sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The research method was mixed. At first, by studying libraries and reviewing high-level documents, they collected information data about the components and indicators of vocational training of students with special needs, and after identifying the components and indicators; An open-ended questionnaire was collected and administered to collect and analyze these components from teachers working in vocational schools throughout the province in a semi-codified interview method. 5 Likert design options were obtained. The reliability of the questionnaire was 0.869. Relative, mean, and average and percentage frequencies were used to analyze the data in the descriptive statistics section. The final results indicate that in the discussion of vocational training of students with special needs, all indicators needed to be reviewed and the welfare component of students with special needs has been taken in this regard