چکیده:
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل آموزش سرویس دانش آموزان مدارس مبتنی بر یادگیری سیار(ML) می باشد. روش پژوهش تلفیقی و بصورت کیفی و کمّی است . جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه ، کارشناسان حوزه حمل و نقل ، پلیس راهور به تعداد 30 نفر بوده است . نمونه گیری بصورت هدفمند و ابزار جمع آوری اطلاعات علاوه بر مصاحبه ،پرسشنامه محقق ساخته طبق الگوی آموزش الکترونیک خان می باشد که بعد از تایید روائی و پایایی وارد بخش کمی شده که دراین بخش جامعه آماری با استفاده از جدول مورگان (1972) تعداد 389 نفر(از بین 560 نفر شرکت کننده ) تعیین شده که به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری در بخش کمی ، پرسشنامۀ 29 سوالی محقّق ساخته که بعد از تائید روایی در بین سرویس مدارس و تاکسی توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.در آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی مثل میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی در سطح اطمینان 95% با نرم افزارهای اس پی اس اس 18 و پی ال اس نسخه 3انجام گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و مطابقت آن ها با مبانی نظری، نتایج نشان داد بعد سازمانی با بار عاملی 589/ 0 بیشترین و بعد فناوری با بار عاملی 511/ 0 کمترین اهمیت را دارد
The purpose of this study is to design and validate a mobile learning (ML) school student education service model. The research method is integrated and qualitative and quantitative. The statistical population in the qualitative section included university professors, experts in the field of transportation, and Rahvar police, numbering 30 people. Purposeful sampling was done through the interview process and the data collection tool, in addition to the interview, was a researcher-made questionnaire consisting of 57 questions according to Khan e-learning model, which was finally confirmed after validity (judgment of experts and professors) and reliability (alpha calculation). Cronbach (0.92) entered the quantitative section in which the statistical population was determined by Morgan (1972) table 389 people (out of 560 participants) who were selected as the sample size by simple random sampling.The collection tool in the quantitative section was a 29-item researcher-made questionnaire based on Khan model for taxi and school service drivers, which was distributed among school and taxi drivers after verifying the validity. Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data. In descriptive statistics, the central index and dispersion such as mean, standard deviation and in the inferential part of exploratory and confirmatory factor analysis at 95% confidence level with SPSS software. S18 and PLS version 3 were performed