چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی برازندگی نقش واسطهای تجربه محیطی، ارزشهای محیطی و هویت محیطی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه زیست محیطی دانشآموزان متوسطه دوم شهر یزد انجام گرفت. به این منظور از طرح کمی با رویکرد همبستگی استفاده شد و دادهها از یک نمونه 348 نفری از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با استفاده از پرسشنامههای تجربه محیطی آلن (2013)، ارزش محیطی ترونو و همکاران (2011)، هویت محیطی کلایتون (2003) و رفتار آگاهانه زیست محیطی کایسر و ویلسون (2004) جمع آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامهها با تحلیل عاملی اکتشافی و روش مولفههای اصلی و آلفای کرانباخ با نرم افزار spss24 تحلیل شد و ویژگی نسبتا مطلوبی را در نمونه ایرانی نشان دادند. در تحلیل مدل نیز از مدل یابی معادلات ساختاری با روش بیشینه درست نمایی با نرم افزار Amos24 استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم هویت محیطی بر رفتار اگاهانه محیطی مثبت، اثر جنسیت و جهتگیری ارزشی خود تعالی بر هویت محیطی مثبت، اثر تجربه محیطی بر هویت محیطی منفی، اثر جنسیت بر جهتگیری ارزشی خودتعالی منفی و اثر تجربه محیطی بر جهتگیری ارزشی خودتعالی و خودسازی مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد هویت محیطی نقش واسطهای مثبت و اثر غیر مستقیم زنجیرهای هویت محیطی و جهتگیری ارزشی خودتعالی در رابطه بین جنسیت و رفتار آگاهانه محیطی منفی و معنی دار بود. نتایج نشان داد هویت محیطی نقش مهمی در شکلگیری رفتار آگاهانه محیطی دارد و اثر جنسیت بر رفتار آگاهانه زیست محیطی از طریق هویت محیطی تسهیل میشود.
This study aimed to investigate the fitness of the mediating role of environmental experience, environmental values, and environmental identity in the relationship between gender and environmentally conscious behavior of second high school students in Yazd. For this purpose, a quantitative design with a correlation approach was used, and data collected from a sample of 348 students through multi-stage cluster sampling using Allen's (2013) environmental experience scale, environmental values scale by Tronu et al (2011), Clayton's (2003) environmental identity scale, and environmentally conscious behavior scale by Kaiser & Wilson (2004). The validity and reliability of the scales were analyzed by exploratory factor analysis and principal components method and Cronbach's alpha with spss24 software and showed relatively good characteristics in the Iranian sample. In the model analysis, structural equation modeling with maximum likelihood method and with Amos24 software was used. Results showed that the direct effect of environmental identity on environmentally conscious behavior was positive, the effect of gender and self-transcendence value orientation on environmental identity was positive, the effect of environmental experience on environmental identity was negative, the effect of gender on self-transcendence value orientation was negative and the effect of environmental experience on self-transcendence and self-enhancement value orientation was positive and significant. Results also showed that environmental identity was a positive and serial indirect effect of environmental identity and self-transcendence value orientation in the relationship between gender and environmentally conscious behavior was negative and significant.