چکیده:
زمینه و هدف: امروزه نقش تنظیم هیجان در بیماریهای روانی و توانمندیهای یادگیری و عملکردی دانشآموزان نوجوان تایید شده است و مبنای مهمی در ظهور اختلالهای عاطفی و رفتاری در طی نوجوانی است؛ لذا این پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری دو ماهه بود و جامعه آماری، کل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان ساوه (استان مرکزی) در سال تحصیلی ۱۳۹۶- ۱۳۹۵ مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانشآموزان، تعداد ۳۰ نفر (۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل) به روش نمونه برداری خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان توسط گرانفسکی، کرایج و اسپنهاون (۲۰۰۱) بود. دانش آموزان گروه آزمایش هشت جلسه آموزش ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر موثر است و این تاثیر در آزمون پیگیری پایدار بوده است. نتایج پژوهش نشان داد درمان ذهن آگاهی باعث افزایش تنظیم مثبت شناختی هیجانی و کاهش تنظیم منفی شناختی هیجانی شد (01/0=P). نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش به مشاوران و روانشناسان پیشنهاد می شود از گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان روش کارآمد برای افزایش تنظیم هیجانی مثبت در نوجوانان دختر استفاده کنند.
Background and Aim: The role of emotion regulation in mental illness and learning and functional abilities of adolescent students has been confirmed today and is an important basis for the emergence of emotional and behavioral disorders during adolescence. Accordingly, this study was conducted to determine the effectiveness of mindfulness-based group therapy (MBGT) on cognitive emotion regulation (CER) in female adolescents. Methods: The study had a pretest-posttest design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population included all high school students in Saveh city (Markazi province) in the academic year 2016-2017, from which 30 people (15 in the experimental group and 15 in the control group) were selected by cluster sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The study tool was the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) developed by Granefski et al. (2001). The experimental group received eight sessions of mindfulness training, and the control group received no intervention. Data were analyzed using repeated-measures ANOVA. Results: The results suggested that MBGT affected CER in female adolescents and that this effect was stable in the follow-up phase. The results also indicated that MBGT increased positive CER and decreased negative CER (P = 0.01). Conclusion: According to the findings, counselors and psychologists are recommended to use MBGT as an effective method to increase positive CER in female adolescents.