چکیده:
مقدمه: آموزش بالینی، بخش اعظم آموزشهای پرستاری را شکل میدهد و داشتن صلاحیت بالینی مدرسین، عامل مهم در انتقال دانش، مهارت و نگرش به دانشجویان است. تنوع سطوح مربیان و نبود روش آموزشی بالینی یکسان باعث شده هر مربی بر اساس توانمندی خود عمل کند لذا بررسی صلاحیت بالینی مدرسین ضروری به نظر میرسد.
روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 165 دانشجوی پرستاری و اتاق عمل انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای دوبخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و ویژگیهای صلاحیت بالینی بود که در پنج حیطه شامل ویژگیهای فردی، روابط بین فردی، مهارتهای آموزشی، ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی طراحیشده بود. دامنه امتیاز از صفرتا شش بود و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارspas استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سنی دانشجویان 5. 9±21 بود. میانگین کل نمره کسبشده برای صلاحیت بالینی اساتید دکتری پرستاری (1. 1± 5. 1)، دانشجویان دکتری (1. 1± 4. 7)، مربیان (1. 2± 4. 48) و همکار بیمارستانی (1. 3± 4. 41) بود. و64. 5% از دانشجویان داشتن مدرس بالینی در سطح دکتری را ترجیح میدهند. در حیطه صلاحیت بالینی بیشترین امتیاز مربوط به ویژگیهای فردی و کمترین امتیاز در نحوه ارزشیابی بالینی و قدرت مدیریتی بود.
نتیجهگیری: اساتید دکتری پرستاری از نظر دانشجویان نسبت به بقیه مدرسان از صلاحیت بالینی بهتری برخوردار هستند و افزایش مدرسان دکتری مستقر در بالین میتواند در بهبود آموزش بالینی موثر باشد. همچنین برنامهریزی در مورد نحوه ارزشیابی بالینی یکسان و افزایش قدرت مدیریتی، باعث ارتقای صلاحیت بالینی مدرسین میشود.
Introduction: Clinical education constitutes a major share of nursing education and clinical competence of instructors is a key factor in offering proper knowledge, skills and attitude to students. The diversity in competence level of instructors and absence of the same educational approaches, have led to a dependence of education on individual abilities of the instructors. As a result, evaluating the clinical competency of the instructors seems to be necessary.
Methods: This descriptive study was carried out on 165 nursing and surgical technology students. The tool for data collection was a two-part questionnaire consisting of demographic information and clinical competency attributes, covering five areas including personal characteristics, interpersonal relationships, educational skills, clinical evaluation and management competency. Range of scores was zero to six, and SPSS software was used for data analysis.
Results: The results revealed that the mean age of students was 21 ± 5.9. The mean total score for clinical competencies was (5.1 ± 1.1) for Ph.D. instructors, (4.7 ± 1.1) for PhD students, (4.48 ±1.2) for trainers and (1.3 ± 4.41) for hospital personnel. 64.5% of the students preferred to be taught by a Ph.D. regarding clinical competence, the highest score was for personal characteristics and the lowest score for clinical evaluation and management competency.
Conclusion: According to our findings, Ph.D. faculty members of the nursing school have a better clinical competence compared to other instructors, and increasing clinic-based instructors can improve the quality of clinical education. Moreover, planning for clinical evaluation and developing management.