چکیده:
هر کسب و کاری اجزای سازندهای مانند گروههای مشتریانء ارزش پیشنهادی, روشهاء کانالها و ابزارهای ارائه ارزش به
مشتریان. سیستمهای ارتباط با مشتری, منابع و فعالیتها و جریانهای درآمدی و هزینهها داشته که این اجزای سازنده در
مجموع, مدل کسب و کار یک موّسسه را تشکیل میدهد. مدل کسب و کار پانکها با ظهور پارادایمهای جدیدی مانند مشتری-
محوری. بانکداری باز و بانکداری دیجیتال باید دستخوش تغییرات اساسی شود و پهبودهای جزئی در روشهای سنتی بانکداری
در بانکهاء دیگر پاسخگو نخواهد بود. بدینروی, از طریق طراحی استراتژیک مدل کسب و کار بانک میتوان راهبرد رقابتی
تعریفکرده و با رویکرد برد - برد به حداکثرسازی سود و منافع بانک. مشتری و ذینفعان دیگر اقدام کرد. با این اقدام استراتژیک.
ناکارایی و اتلاف منابع و درگیرشدن بانکها در امور موازی از بین رفته و مهمتر از آنء رقابتهای ناسالم که از نبود مدل کسب و
کار در بانکها و تشابه خدمات تمام بانکها نشات میگیرد. قابل مدیریت خواهد بود. در این مقاله. با معرفی و تشریح مدلهای
کسب و کار و چالشهای نظام بانکی در ایران. نسبت به تدوین و طراحی بوم مدل کسب و کار برای یک بانک فرضی در کشور
اقدام و در پایان» پیشنهادهایی ارائه خواهد شد.
Each Business entity comprises per se some creative and integral elements such as customer groups, the propounded values, methods, channels and apparatus for indoctrinating the value judgment to customers, systems for communicating with customers, resources and activities as well as income streams and costs which de facto may constitute the business model of an enterprise in toto. Indeed, the business model of banks may endure drastic vicissitude, Viz-a-Viz emanation of new paradigms i.e customer oriented system, open banking system, and digital banking system, Pro rata. Besides, the fact that the modicum meliorism in the traditional banking practices of banks are de Jure bound to be ineffective and defeasible, Sine die. Hence, Via strategic design of a business model of banking system, we may postulate a competitive modus operandi to attain the Win-Win approach for maximization of profits and interests of banks customers, shareholders and other beneficiaries, Sui generis, In this context, one can observe that the implementation of strategic business model shall mitigate the inefficiencies and dilapidation of resources and thwart the undue involvement of banks into parallel operations, and above all, preclude the unethical and iniquitous competition, Sine qua non. Thus, in this paper an attempt is made to expound a business model and the challenges envisaged in the banking system of Iran and subsequently, we have predicated a practical business model for a hypothetical Iranian bank and finally we have held out the Pertinent Proffers, A fortiori.
خلاصه ماشینی:
بدين روي، باور بر اين است که بانک هاي کشور از طريق طراحي هوشمندانه مدل کسـب و کـار خود ميتوانند دست به نوآوري در تعريف اهداف و مأموريت ها، تعيـين بخـش هـاي بـازار اختصاصـي و مشتريان خاص ، خلق ارزش هاي منحصربه فرد براي مشتريان ، تعريف کانال هاي ارائه خدمات و مديريت روابط مشتريان و در نهايت ، کاهش هزينه هاي غيرعملياتي و افـزايش درآمـدها و سـودآوري بزننـد.
هدف اين پژوهش ، طراحي و تحليل مدل کسـب و کـار بـراي الگـوي بانکـداري جـامع کشـور به منظور بررسي وضعيت و تحولات کسب و کاري نظـام بـانکي کشـور از حيـث گـروه هـاي مشـتريان ، روش ها، کانال ها، ابزارها، سيستم هاي ارتباط با مشتري، منابع و فعاليت ها و جريان درآمدي و هزينه ها، ______________________________________________________ ١.
چالش ها و اولويت هاي سرمايه گذاري بانک ها در افق ٢٠٢٠ (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به چالش هاي پيش گفته و اولويت هاي سرمايه گذاري بانک ها به ويـژه در زمينـه توسـعه محصولات ، پژوهش ، توسعه و نوآوري و نيز ضرورت ارتقاي خدمات مشتري، به نظر ميرسد بانـک هـاي کشور ميتوانند از طريق طراحي نوآورانه مدل کسب و کار نسبت به اين چالش هـا پاسـخ گـو بـوده و از هدررفت منابع و همچنين رقابت هاي ناسالم و بدون ارزش افزوده پرهيز نمايند.