چکیده:
قدرت فضای مجازی ناشی از توسعه ارتباطات و اطلاعات همراه با گسترش فناوریهای ارتباطی در جامعه امروز و قابلیت بسیج افکار عمومی و منعکس سازی قدرت هنجاری ورای اعمالنظر قدرت حاکمه کشور و بدون محدودیت زمانی یا حوزه جغرافیایی است. سوال پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و با اسناد کتابخانهای گردآوریشده این است که نقش شبکههای اجتماعی مجازی در شکلدهی به افکار عمومی و دیدگاه نسبت به جایگاه آن چیست؟ یافتههای پژوهش بیانگر این است که شبکههای اجتماعی در بستری که برای اظهارنظرهای شخصی یا تعاملات دو و چند سویه، ارتباط با مردمان مختلف و همچنین ایجاد کانونهای همفکر فراهم میآورند در شکلدهی به افکار عمومی موثر هستند. با توجه به تاثیر شبکههای اجتماعی بر افکار عمومی با دو نگاه فرصت محور و تهدید محور روبرو هستیم که دیدگاه فرصت محور معتقد به وجود ظرفیتهای سازنده و مثبت به دلایلی چون فضای آزاد ارتباطات، عبور از انحصارگرایی رسانه، افزایش تعاملات و ظرفیت تحمل عقاید مختلف و دیدگاه تهدید محور آن را بهمثابه ابزاری برای نابودی خردهفرهنگها، انواع جرائم و سوءاستفادهها و محرکی علیه ثبات اقتصادی، امنیتی و جامعه میداند. بااینحال نگاه میانه این است که میتوان با مدیریت فضای مجازی از فرصتها بهره بیشتری برد و میزان تهدیدها را فروکاست.
خلاصه ماشینی:
نقش و جایگاه شبکههای اجتماعی در شکلدهی به افکار عمومی دکتر طاهره سادات نعیمی 1 اصغر فرنیان 2 چکیده قدرت فضای مجازی ناشی از توسعه ارتباطات و اطلاعات همراه با گسترش فناوریهای ارتباطی در جامعه امروز و قابلیت بسيج افکار عمومی و منعكس سازی قدرت هنجاری ورای اعمالنظر قدرت حاکمه کشور و بدون محدودیت زمانی یا حوزه جغرافيایی است.
با توجه به تأثیر شبکههای اجتماعی بر افکار عمومی با دو نگاه فرصت محور و تهدید محور روبرو هستیم که دیدگاه فرصت محور معتقد به وجود ظرفیتهای سازنده و مثبت به دلایلی چون فضای آزاد ارتباطات، عبور از انحصارگرایی رسانه، افزایش تعاملات و ظرفیت تحمل عقاید مختلف و دیدگاه تهدید محور آن را بهمثابه ابزاری برای نابودی خردهفرهنگها، انواع جرائم و سوءاستفادهها و محرکی علیه ثبات اقتصادی، امنیتی و جامعه میداند.
نوع مجازی ارتباطات از ابتدای قرن ۲۱ با گسترش اینترنت همراه بوده که به دنبال آن شبکهی اجتماعی مجازی نیز همانند شبکههای اجتماعی حقیقی و متشکل از اجتماع انسانی و روابط بین آنها شکل گرفت و دارای موضوعات متنوع خبری، اطلاعات عمومی، تفریحی، تخصصی و غیره است.
با توجه به تأثیر شبکههای اجتماعی بر افکار عمومی با دو نگاه فرصت محور و تهدید محور روبرو هستیم که دیدگاه فرصت محور قائل به وجود ظرفیتهای مثبت ناشی از تعامل ارتباطات در بستر گسترش شبکههای اجتماعی است و دلایلی چون فضای آزاد ارتباطات، عبور از انحصارگرایی رسانه، افزایش تعاملات و ظرفیت تحمل عقاید مختلف را مطرح میسازد ولی دیدگاه تهدید محور آن را بهمثابه ابزاری برای نابودی خردهفرهنگها، انواع جرائم و سوءاستفادهها و محرکی علیه ثبات اقتصادی، امنیتی و جامعه میداند.