چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر کانون توجه درونی و بیرونی بر یادگیری مهارت پرتاب در کودکان
١٠ تا ١٢ سال در شرایط یادگیری ضمنی و آشکار می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای
٦٠ نفر از کودکان ١٠ تا ١٢ سال به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و به صورت تصادفی به ٥ گروه کانون
توجه درونی -ضمنی ، درونی -آشکار، کانون توجه بیرونی-ضمنی ، بیرونی-آشکار و کنترل تقسیم شدند.
دستورالعمل های توجه استفاده شده مربوط به زاچری (٢٠٠٥) بود، که شامل کانون توجه بیرونی (نقطه
وسط ١٠٠ امتیازی) و درونی (شکستن مچ دست ) است . در مرحله پیش آزمون آزمودنی ها ١٠ پرتاب را
انجام دادند، سپس در مرحله اکتساب ٦ بلوک ١٠ کوششی اجرا گردید و آزمون یادداری ٢٤ ساعت بعد
در ١٠ کوشش اجرا شد. اطلاعات ارایه شده در گروه یادگیری آشکار در خصوص چگونگی اجرای مهارت
حرکتی بود و در گروه یادگیری ضمنی هیچ اطلاعاتی به شرکت کنندگان ارایه نگردید. جهت تجزیه و
تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (آنوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که در
مرحله اکتساب بین گروه ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما در آزمون یادداری گروه کانون توجه
بیرونی تحت شرایط یادگیری ضمنی عملکرد بهتری نسبت به بقیه گروه ها داشتند. بنابراین ، به مربیان و
معلمان ورزش پیشنهاد می شود در آموزش مهارت های حرکتی کودکان ١٠-١٢ سال از روش بیرونی
کانون توجه در شرایط یادگیری ضمنی استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، به مربيان و معلمان ورزش پيشنهاد مي شود در آموزش مهارت هاي حرکتي کودکان ١٠-١٢ سال از روش بيروني کانون توجه در شرايط يادگيري ضمني استفاده نمايند.
اما در اين زمينه جارويس و ديگران (٢٠١٥) در تحقيقي نشان دادند که کانون توجه بيروني تحت شرايط ضمني عملکرد و يادگيري بهتري را موجب شده بود .
نتايج گروه ها در پيش آزمون و مراحل اکتساب و يادداري بحث و نتيجه گيري هدف از تحقيق حاضر بررسي تاثير کانون توجه دروني و بيروني بر يادگيري مهارت پرتاب در کودکان ١٠ تا ١٢ سال در شرايط يادگيري ضمني و آشکار بود.
همچنين نتايج تحقيق ما نشان داد که برتري گروه بيروني در شرايط يادگيري ضمني رخ داده است .
نتايج اين تحقيق نيز برتري گروه يادگيري ضمني را در شرايط تداخل نشان داد (٣).
در کل ، نتايج اين تحقيق نشان داد که کانون توجه بيروني در شرايط ضمني يادگيري بهتري و معنادارتري را در کودکان موجب شده بود.
The effects of attentional focus strategies on the performance and learning of soccer-dribbling task in children and adolescences.
The effects of internal and external focus of attention on children`s performance in vertical jump task.
Effects of internal, external and preference of attentional focus feedback instructions on learning soccer “Head Kick”.
"An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities".
Effect of internal versus external focus of attention on implicit motor learning in children with developmental coordination disorder.
Gabriele Wulf on attentional focus and motor learning [Target article] E-Journal Bewegung und Training;1:4-14.