چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی و بررسی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی بوده است. روش انجام پژوهش آمیخته و جامعه آماری آن شامل اعضای هیئتعلمی، مدرسان شاغل و دانشجویان دانشگاههای پزشکی و پرستاری بقیةالله، دانشکدههای مهندسی امام حسین(ع)، علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده است. از میان جامعه خبرگان (استادان) تعداد 23 نفر از میان آنها به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. از میان دانشجویان نیز به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعه محدود تعداد 386 نفر انتخاب گردیدند. برخی از پرسشنامههای عودت داده شده و برخی نیز به علت نقص در خروجیها کنار گذارده شدند. در نهایت نیز 294 پرسشنامه تکمیلشده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها پس از جمعآوری و کدگذاری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی و انحراف معیار، معادلات ساختاری، خی دو، همبستگی و تحلیل واریانس فریدمن) در نرمافزارهای Lisrel و SPSS استفاده شد. تنظیم و تدوین عوامل تشکیلدهنده کیفیت یادگیری در دانشگاههای نظامی در سه بخش صورت گرفت که عبارتند از: نخست بررسی نتایج حاصل از مطالعه پیشینه تحقیق برای به دست آوردن عوامل اصلی تشکیلدهنده کیفیت آموزشی در مؤسسات آموزش عالی نظامی. دوم تنظیم گویههای پرسشنامه برای پیادهسازی اولیه و سوم اجرای نهایی و اعتبار یابی الگوی پیشنهادی برای سنجش کیفیت یادگیری در مؤسسات آموزش عالی نظامی. ضریب روایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانشگاههای نظامی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و در آخر نتایج بهدستآمده از تحقیق به شناسایی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی منتهی گردید.
This study aims to identify and examine the involved components in improving the quality of learning in military universities and higher education institutions. In this mix method study 23 people were selected from among the Academic members and lecturers of Baqiyatallah Medical University, Imam Hussein Engineeing Faculties, Shahid Sattari Aerospace Science and Technology and Imam Ali (PBUH) Military University purposefully based on snowball sampling to interview in-depth. In addition, by using Cochran relation in a limited community, 386 people were selected from among the cadets of aforementioned universities based on simple random sampling method. Some questionnaires were returned and some were discarded due to defects in the outputs. Finally, 294 completed questionnaires were analyzed. After collecting and coding the data, descriptive and inferential statistical methods (mean, frequency, standard deviation, structural equations, chi-square, correlation and Friedman analysis of variance) in Lisrel and SPSS software were used to analyze them. Organizing and compiling the quality of learning's factors in military universities are divided in three parts: First, reviewing the results of the research background to obtain the main factors of the quality of education in military higher education institutions. The Second is the preparation of the questionnaire items for the initial implementation, and the third is the final implementation and validation of the proposed model for measuring the quality of learning in military higher education institutions. The validity coefficient of the main factors affecting the quality of learning in military universities was calculated through Cronbach's alpha and finally the results of the research led to the identification of components involved in improving the quality of learning in military universities and higher education institutions.
خلاصه ماشینی:
دوم : طراحي برنامه درسي براي دوره آموزش نظامي: اين بخش ميتواند بر نحوه تأثيرگذاري اصول و مباني علوم و فنون نظامي بر مؤلفه ها و شکل دهي روابط ميان آن ها اطلاق گردد که در ارزيابي و اعتبارسنجي کيفيت دوره هاي آموزشي؛ که در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي نظامي لازم است شيوه طراحي دوره و طرح درس ها، فعاليت ها و راهبردهاي آموزشي، ارتباط و تعامل ميان مربيان و دانشجويان افسري، منابع و مواد کمک آموزشي، ارزيابي فراگيران و بازخوردهاي به دست آمده از آن ها مورد توجه قرار گيرد.
در پژوهش ديگري نيز که به وسيلۀ جيلمن و هرولد در سال ٢٠٠٢ انجام شده است ، محققان با استفاده از روش هاي اکتشافي و آميخته به شناسايي مؤلفه هاي دخيل در کيفيت يادگيري مؤسسات آموزش عالي نظامي پرداخته اند که برخي از اين عوامل عبارت هستند از: مدرسان باانگيزه و ماهر، دانشجويان داراي زمينه دانشي و ادراکي مناسب و منابع و فن آوريهاي روز آموزشي براي ارائه شيوه هاي نوين رزم و دفاع از کشور.
(4011) Reforms in the System of Military Education as Part of the Euro-Atlantic Integration Processes, International Scientific Conference, Record of Proceedings, 4: p.