چکیده:
قصه گویی از دیرباز بهعنوان روشی غیرمستقیم جهت سرگرم کنندگی و همچنین آموزش برخی مهارتها به کودک به کار میرفتند. قصهها میتوانند بهراحتی حس خیال پردازی را در کودک تقویت کنند و با ایجاد سوال در ذهن، به وی آموزش میدهد که حوادث را به هم بچسباند و واقعیتها را کشف کند. این پژوهش به دلیل ناآشنایی بسیاری افراد با ویژگی خاص اثرگذاری قصه-ها، در پی تبیین ارزش کتابهای قصه و نقش آن در پرورش روان کودک و همچنین استفاده از شیوههای مختلف بازگو کردن قصه بهعنوان روشی جذاب در ایجاد علاقه بیشتر کودکان به مطالعه توسط کتابداران در راستای اهداف کتابخانههای عمومی است. این پژوهش بهواسطه مروری نظام مند، با استفاده از روش کتابخانهای بهصورت جمع بندی با تکیه بر متون و منابع معتبر و نیز مشورت با اساتید حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و روانشناسی، نتیجهگیری پژوهشگران و نویسندگان را در قالبی واحد و در سه بخش بیان کرده است: بخش اول به بیان تعاریفی از مفاهیم مرتبط با قصه پرداختهشده، در بخش دوم: از انواع تاثیرات بیان کتب قصه سخن به میان آمده است و در بخش سوم نیز ضمن تبیین نقش تاثیرگذار کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه، به بحث و نتیجهگیری و سپس ارایه پیشنهاداتی در این زمینه پرداختهشده است. نتایج نشان داد که قصه گویی توسط کتابداران می-تواند در ارتقای انواع مهارتهای اجتماعی و اخلاقی و همچنین علاقهمند کردن کودک به مطالعه و جذب آنها به محیط کتابخانه نقش بسزایی داشته باشد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان از روش قصه گویی بهعنوان شیوهای جذاب و متناسب با سن و روحیه کودک، علاوه بر علاقهمند کردن وی به مطالعه از انواع اثرات آموزشی و تربیتی آن بهره برد؛ لذا استفاده هر چه بیشتر این روش توسط موسسات آموزشی، بخصوص کتابخانهها و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد میگردد و نباید مورد غفلت آنان قرار گیرد و همواره در زمره فعالیتهای ثابت جنبی این مکانها قرار داشته باشد.
Storytelling has long been used as an indirect method of entertainment as well as teaching some skills to the child. Stories can easily reinforce a child\'s sense of fantasy, and by asking questions in the mind, teach the child to put events together and discover facts. Due to the unfamiliarity of many people with the special feature of storytelling, this study seeks to explain the value of storybooks and its role in the development of the child\'s psyche, as well as the use of different methods of storytelling as an attractive way to increase children\'s interest in Study by librarians is in line with the goals of public libraries. This research is a systematic review, using the library method in a summarized manner based on reliable texts and sources and also in consultation with professors in the field of information science and epistemology and psychology, the researchers concluded. And has expressed the authors in a single format and in three parts: the first part expresses definitions of concepts related to the story, in the second part: the effects of the expression of story books are discussed and in the third part while explaining the role The effectiveness of librarians in promoting a culture of reading has been discussed and concluded, and then suggestions have been made in this regard. The results showed that storytelling by librarians can play an important role in promoting a variety of social and moral skills as well as making children interested in reading and attracting them to the library environment. According to the research findings, storytelling method can be used as an attractive method and appropriate to the age and mood of the child, in addition to making him interested in reading, its various educational effects. win; Therefore, the use of this method as much as possible by educational institutions, especially libraries and centers for the intellectual development of children and adolescents is recommended and should not be neglected and has always been among the fixed side activities of these places.
خلاصه ماشینی:
آنها ارزشها و احساسات را انتقال میدهند و میتوانند تفاوت و 12 13 14 5" Text= Theune, Linssen & Alofs Koch Koch Polkinghorne Polkinghorne Izzah & Mutiarain Squires, Lugo‐Neris, Peña, Bedore, Bohman & Gillam Panc, Georgescu & Zaharia Shu Shu Shu East East East قصهگویی ابزاری تربیتی، عاطفی، آموزشی و سرگرمکننده است که از طریق آن میتوان خصلتهای اجتماعی، احساسی، فرهنگی و هوشی را در کودک پرورش داد (گانکاس، ووس، آلمیدا و کارومانو#$$000 1 o"/>، 2017).