چکیده:
نماز عالیترین جلوه نیاز است که ارتباطی گسترده با ابعاد مختلف زندگی انسان داشته و تاثیر بسزایی در زندگی فردی و اجتماعی فرد دارد و شرایط و آدابش، تمام نظام و روابط انسانی را تنظیم و اصلاح میکند. در جهان امروز که لجام گسیختگی فرهنگی به شدت سلامت و امنیت بسیاری از جوامع را به مخاطره انداخته است، مساله بیانگیزگی جوانان به نماز خواندن مورد توجه پژوهشگران دینی قرار گرفته است. چرا که نماز و توکل به امدادهای غیبی خداوندی میتواند ناجی افراد از سقوط در منجلاب گناهان شود. لذا دستیابی به میزان تاثیر عوامل فردی و اجتماعی در میان دانش آموزان ساکن شهر اردبیل و متغیرهای مرتبط با آن هدف اصلی مطالعه بوده است. پژوهش حاضر به روش آماری و تحلیلی با نمونهگیری تصادفی نشان میدهد که: دوستان ۷/۴۱ درصد، نگرش فردی ۴۴ درصد، مساجد و محافل معنوی ۴۴ درصد، معلمان و محیط مدرسه ۳/۴۰ درصد، رسانه ۴۰ درصد و والدین با ۳/۴۶ درصد بیشترین ارتباط را دارد. لذا والدین باید با راهکارهای مناسب جهت ترغیب فرزندان به نماز آشنا شوند تا بتوانند با تبیین فلسفه نماز، هویت دینی را جایگزین بیانگیزگی به نماز نمایند.
Prayer is the highest manifestation of need, which has a wide relationship with various aspects of human life and has a great impact on individual and social life, and its conditions and etiquettes regulate and reform the whole system and human relations. In today's world, where cultural unrest has severely endangered the health and safety of many societies, so one of the cultural phenomena that has been considered by religious scholars today is the lack of motivation of young people to pray. Because prayer and reliance on the unseen help of God can save people from falling into the mire of sins. Therefore, achieving the effect of individual and social factors among students living in Ardabil and related variables has been the main purpose of this study. The present study by statistical and analytical methods with random sampling shows that: 41.7% friends, 44% individual attitude, 44% mosques and spiritual circles, 40.3% teachers and school environment, 40% media and parents 3 / 46% related. Therefore, parents should be familiar with appropriate strategies to encourage their children to pray so that they can explain the philosophy of prayer and replace religious identity with a lack of motivation for religious commands .
خلاصه ماشینی:
آنچه مایه نگرانی در جامعه امروزی است این است که این واجب مهم به خاطر برخی مسائل به باد سهلانگاری و حتی به دست فراموشی سپرده میشود و آنچه وظیفه پدران و مادران در درجه اول و مربیان مدارس در درجه دوم و سپس عالمان دین در سطح جامعه است، به وجود آوردن انگیزههای درونی و ایجاد شوق و رغبت در میان نوجوانان و جوانان است تا با آگاهیبخشی آنها نسبت به آثار فردی و اجتماعی نماز، آثار روحی و روانی آن در عرصه بهداشت روانی، فواید آن بر جسم انسان با حرکات و اعمال آن مثلا در تخلیه انرژیهای زاید بدن و در نهایت سعادت دنیوی و اخروی، راه انبیا و ائمه را در پیش بگیرند.
وجه تمایز پژوهش ما با سایر پژوهشها در این است که پژوهشهای فوق در میان عوامل مختلف تاثیرگذار بر اقامه نماز، تنها به یک بعد مدرسه یا خانواده پرداختهاند، ولی پژوهش حاضر نقش عوامل متعدد والدین، مدرسه، نگرش فردی، دوستان، مساجد و نماز جماعت، رسانه را در جذب دانش آموزان به نماز بررسی کرده و با توجه به تاثیرگذاری هرکدام راهکارهایی کاربردی ارائه داده است.
3- روش تحقیق این پژوهش از نوع تحلیلی توصیفی زمینهیابی است که به توصیف وضعیت میزان اهمیت اقامه نماز در بین دانشآموزان نوجوان و جوان استان اردبیل میپردازد و سپس به دنبال ارائه راهکارهای جذب دانش آموزان به نماز و پیشگیری از علل و عوامل ترک نماز، تحت تأثیر والدین، همسالان، مدرسه و رسانه و جامعه میپردازد.