چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی آهنگ پارهگفتارهای کاشانی در انواعِ کانون گسترده، محدود و تقابلی با ساختهای نحوی متفاوت است. این ساختهای نحوی با تغییر ترتیب سازههای فعل، فاعل و مفعول حاصل شده است. دادهها شامل چهار جمله در سه ساختِ نحوی با کانون گسترده، یک ساخت نحویِ بینشان در کانونهای محدود و تقابلی (درمجموع پنج حالت) از هشت گویشور زن و هشت گویشور مرد کاشانی است که در فضای آکوستیک با فرکانس نمونهبرداری 22050 هرتز ضبط شد. تمامی 320 جملۀ ضبطشده در دو لایۀ نواخت و آوا در نرمافزار پرات برچسبگذاری شد و فرکانس پایۀ هر کلمه در پنج فاصلۀ زمانی اندازهگیری شد، و بعد از محاسبۀ میانگینِ آنها، منحنی آهنگ پارهگفتارها در نرم افزار آماری spss ترسیم شد. نتایج نشان داد منحنی تغییرات زیروبمی پارهگفتار کاشانی در حالت بینشان، تابع الگوی نزول منحنی است، بهعلاوه، منحنی آهنگ به جایگاه فعل، بهعنوان هسته حساس است. فعل آخرین سازۀ دریافتکنندۀ تکیۀ زیروبمی در جمله است و سازههای بعد از خود را تکیهزدایی میکند. در نهایت آنکه، سازۀ کانونی در انواع کانونهای محدود و تقابلی با دامنۀ فرکانس و برجستگی بیشتر، در مقایسه با دیگر سازهها، در جمله ظاهر میشود. همچنین، ترادفِ قلۀ تکیۀ زیروبمی در تمام هجاهای تکیهبر با واکۀ هجای بعد از هجای تکیهبر انطباق دارد. نتایج این پژوهش میتواند در ردهبندی لهجهها و گویشها و نیز در شناسایی گویشورانِ گویشهای مختلف کاربرد داشته باشد.
This study aimed to investigate the intonation pattern of Kashani utterances with broad, narrow, and contrastive focuses on different syntactic structures, which were obtained by changing the order of verbs, subjects, and objects. Our data included 4 sentences produced in 3 syntactic structures with a broad focus, 1 syntactic structure with a narrow focus, and 1 syntactic structure with a contrastive focus produced by 16 speakers (8 males and 8 females) from Kashan City. The data were recorded in an anechoic chamber with the sampling frequency of 22050 Hz. A total of 320 utterances (4 sentences × 5 cases × 16 speakers) were annotated in the 2 tiers of tone and phone by using Praat software. The fundamental frequency (F0) of each word was measured at 5 intervals. After the average value of F0 was calculated for each word, their pitch contours were drawn. The results showed that the pitch contours of unmarked Kashani utterances followed a falling pattern. Moreover, the pitch contours were sensitive to the position of each verb as the sentence nucleus. "Verb" was the last constituent that received the pitch accent in a sentence, while it de-accented the constituents coming after it. Finally, the focal constituents appeared at the end of the sentences with narrow or contrastive focuses. These constituents had high prominence and amplitude compared to the other constituents in the sentences. In addition, alignment of the accent peaks in all the accented syllables corresponded to the vowels of the next syllables. The results of this research could be helpful in understanding the typologies of languages and dialects and identifying speakers of varied dialects.
خلاصه ماشینی:
پس از پایان برچسب گذاریها و اندازه گیریها، متوسط F٠ در پنج ناحیۀ هر گروه واجی در پنج حالت مختلف با اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS، نسخۀ ٢٢ محاسبه شد و منحنی میانگین تغییرات زیروبمی برای تمام شرکت کنندگان آزمایش و در ازای هریک از حالات متفاوت ترسیم شد تا علاوه بر معرفی ساخت آهنگ پاره گفتار کاشانی در خوانش کانون گسترده ، تأثیر فعـل بـه عنـوان هسـته ، روی تکیـۀ زیروبمـی دیگر سازه ها نیز در جمله نیز مشخص گردد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢- منحنی میانگین تغییرات زیروبمی در حالت خوانش گسترده و ساخت نحوی sov Fig. 2- F0 mean curve of sentences with the broad focus in the sov syntactic construction.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٤- منحنی میانگین تغییرات زیروبمی در حالت خوانش گسترده و ساخت نحوی svo Fig. 4- F0 mean curve of sentences with the broad focus in the svo syntactic construction.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١١- منحنی میانگین تغییرات زیروبمی در حالت خوانش تقابلی و ساخت نحوی sov Fig. 11- F0 mean curve of sentences with the contrastive focus in the sov syntactic construction.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١٢- منحنی تغییرات زیروبمی ساخت sov با سه خوانش گسترده ، محدود و تقابلی Fig. 12- F0 mean curves of sentences with the broad, limited, and contrastive focus in the sov syntactic construction ســازۀ فاعــل بــا کــانون تقــابلی در پــاره گفتــار کاشــانی برجســتگی درخــور ملاحظــه ای را روی منحنــی زیروبمــی نشــان مــیدهــد.