چکیده:
هدف اصلی این مقاله طراحی نظام باشگاهداری حرفهای ورزشهای انفرادی کشور بود. از لحاظ هدف بنیادی، از نظر روش، کیفی با استفاده از نظریه دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری را اسناد منتشرشده در مبحث باشگاهداری حرفهای ورزشهای انفرادی و 13 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری هدفمند و در ادامه برای کفایت نمونهگیری از نمونهگیری نظری استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. برای روایی و پایایی اندازهگیری به هنگام کدگذاری بازبینی انجام شد؛ طبقهبندی یا تأیید نتایج با مراجعه به مصاحبهشوندهها انجام و بدین ترتیب تحلیل موارد کیفی انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا نسخه 2018 بهره گرفته شد. بر اساس نتایج کدگذاری باز: 86 کد اولیه حاصل از تحلیل مصاحبهها و اسناد به دست آمد. بر اساس نتایج کدگذاری محوری: 11 مقوله از این کدگذاری به دست آمد که به ترتیب شامل: طرح باشگاه، درک محیط، وظایف قابل اجرای مدیر در محیط ورزشی، مهارتهای مدیریتی، مدیریت منابع انسانی، اقدامات بازاریابی، روابط عمومی، امور فرهنگی، امور مالی، زیرساخت و عوامل اثرگذار بر موفقیت میباشد. یافتههای حاصل از کدگذاری انتخابی شامل 4 مفهوم (عوامل زمینهای، عوامل پیشبرنده، عوامل توسعهدهنده و موفقیت باشگاه) بود
The main purpose of the present study was to design a system of professional individual sports club in Iran. The purpose of this study is fundamental to qualitative methodology by using fundamental data theory. The statistical population of this study consisted of published documents on professional individual sport club topics and 13 experts. Purposeful sampling, which is a non-probability sampling method, was used to select the sample. Then, theoretical sampling was used for sampling adequacy. The data collection tool in this study was in-depth interview. Measurement validity and reliability were performed when coding the review; the results were categorized or verified by referring to the interviewees; Confirmation of research collaborators including supervisor; in this study, MAXQDA Version 2018 software was used to analyze the data. The results of open coding indicated that 86 open codes were obtained from the analysis of interviews and documents. The axial coding results indicated that 11 categories of this coding were obtained which included: The design of the club is the perception of the environment, the executable duties of the manager in the sporting environment, managerial skills, human resource management, marketing practices, public relations, cultural affairs, finance, infrastructure, and factors influencing success. Finally, findings from selective coding included 4 concepts (contextual factors, driving factors, developer factors, and club success).