چکیده:
بسیاری از معلمان زبان انگلیسی،با تمرینات درک مفاهیم«خواندن»که طی آن،زبان آموزان متن را میخوانند و سپس به یک مجموعه سؤالات چهارگزینهای پاسخ میدهند،آشنا هستند.با این تمرینات،هرقدر هم مفاهیم متن را برای زبان آموزان قابل درک کنیم،طولی نخواهد کشید که درس«خواندن»به فعالیتی کسلکننده بدل میشود.در این صورت درک مفاهیم صورت نمیگیرد و درس بیروح و خستهکننده باعث میشود،زبانآموز برای شرکت در فعالیت مؤثر کلاسی،شور و شوقی از خود نشان ندهد. حال از چه راهی میتوان زبانآموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم را به کلاسهای درس«خواندن»علاقهمند کرد؟یکی از این راهها به کاربردن بازیهای زبانی واژگان است. تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان تأثیر بازیهای زبانی واژگان بر پیشرفت درک مفاهیم«خواندن»صورت گرفته است.برای رسیدن به هدف تحقیق،این سؤال مورد پرسش قرار گرفت که:«آیا کاربرد بازیهای زبانی واژگان،تأثیر معنیداری بر پیشرفت درک مفاهیم خواندن زبان آموزان سطح متوسطه نخواهد داشت.» هفتاد نفر دانشآموز دختر،از میان 130 دانشآموز که دورههای آموزشی" Steamline را میگذراندند انتخاب و به یک گروه 35 نفری کنترل و یک گروه 35 نفری آزمایش تقسیم شدند.به هر دو گروه«آزمون استاندارد میشیگان»برای سنجش مهارتهای عمومی داده شد،میانگین نمرات دو آزمون در دو گروه از طریق تیتست مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج نشان داد که هر دو گروه از توانایی یکسانی در مهارتهای زبان برخوردار هستند.سپس در گروه آزمایشی بازیهای زبانی واژگان ارائه شد و گروه کنترل نیز به روش سنتی،به تکرار و حفظ واژگان پرداخت.نتیجهء آزمایش تفاوت قابل ملاحظهای را نشان داد و بدین ترتیب،فرضیهء صفر رد شد.به عبارت دیگر،بازیهای زبانی واژگان در پیشرفت درک مفاهیم«خواندن»بسیار مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
"A. ,Islamic Azad University Garmsar Branch چکیدهء فارسی: بسیاری از معلمان زبان انگلیسی،با تمرینات درک مفاهیم«خواندن»که طی آن،زبان آموزان متن را میخوانند و سپس به یک مجموعه سؤالات چهارگزینهای پاسخ میدهند،آشنا هستند.
با این تمرینات،هرقدر هم مفاهیم متن را برای زبان آموزان قابل درک کنیم،طولی نخواهد کشید که درس«خواندن»به فعالیتی کسلکننده بدل میشود.
حال از چه راهی میتوان زبانآموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم را به کلاسهای درس«خواندن»علاقهمند کرد؟یکی از این راهها به کاربردن بازیهای زبانی واژگان است.
تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان تأثیر بازیهای زبانی واژگان بر پیشرفت درک مفاهیم«خواندن»صورت گرفته است.
برای رسیدن به هدف تحقیق،این سؤال مورد پرسش قرار گرفت که:«آیا کاربرد بازیهای زبانی واژگان،تأثیر معنیداری بر پیشرفت درک مفاهیم خواندن زبان آموزان سطح متوسطه نخواهد داشت.
به هر دو گروه«آزمون استاندارد میشیگان»برای سنجش مهارتهای عمومی داده شد،میانگین نمرات دو آزمون در دو گروه از طریق تیتست مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج نشان داد که هر دو گروه از توانایی یکسانی در مهارتهای زبان برخوردار هستند."