چکیده:
آموزش عالی چگونه بر من واقعی جوانان اثر میگذارد؟ با توجه به اینکه پاسخ رودررو به پرسشهایی درباره من واقعی افراد ممکن است تحت تأثیر نگرش سیاسی یا باورهای القایی روشنفکرانه قرار گیرد و ازآنجاکه فضای مجازی بازتابدهنده نابترین احساسات افراد است به همین دلیل فضای مجازی بهعنوان میدان مطالعه این تحقیق انتخاب شد. روش این مطالعه کیفی، و از تحلیل محتوای کیفی استفاده می شود. ازاینرو دستنوشتههای کاربران درباره آموزش عالی تالار گفتمان انجمن جیم ویژهنامه روزنامه خراسان که به بیطرفی سیاسی شهرت دارد بهعنوان جامعه آماری انتخاب شد. شیوه نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شد. یافتهها نشان داد من مطلوب جوانان با من واقعی ایشان تفاوت دارد. جوانان ضعف ساختاری در نهاد آموزش را تأیید میکنند و آن را به سه بعد نهادی، فردی و اجتماعی نسبت میدهند البته ضعف نهادی وزن بیشتری دارد. ازنظر کنشگران، نهاد آموزش عالی با توجه به ضعفهایی که دارد، کارکرد اصلی خود را از دستداده است و برای دوام آوردن در این ساختار ناچار است به کژ کارکردها بها دهد. نهاد آموزش عالی باید این ذهنیت بوردیویی را که دانشگاه رفتن عامل ارتقا سرمایه اجتماعی است تغییر دهد.
خلاصه ماشینی:
تحصیلات در من مطلوب و غیرواقعی فرد، تنها توقعاتی غیرواقعی ایجاد میکند و شیوه های خاصی از مصرف را همراه دارد (کلانتری، رستم علی زاده و نسیم افزا، ١٣٩٢)، اما در مواجهه با من واقعی، افراد بدون کسب مهارت شغلی، حتی قدرت برآورده کردن نیازهای ابتدایی زندگی خود را نیز نمییابند (قاسمی و شاداب فر، ١٣٩٥).
البته متصدیان امر تلاش کردند تحصیلات را تا مقاطع عالی رایگان کنند و فرصت آموزشی برابر برای همه طبقات ایجاد کنند، اما پس از اتمام تحصیلات ورود به مقاطع تکمیلی منوط به کسب نمره و تراز مشخص از آزمون ورودی دانشگاه ها موسوم به کنکور شد و رقابت اجتماعی شدیدی به این مقطع منتقل شد که تا سال ها پس ازآن و حتی امروز نیز ادامه یافته است .
این جوانان درمییابند من مطلوبی که برای آنان تعریف شده است با من واقعی ایشان تفاوت دارد و درک میکنند مقوله تحصیل به تنهایی به رسیدن به من مطلوب منتهی نمیشود و میدان کافی برای ورود و تحصیل ایشان در دانشگاه و رشته موردعلاقه شان وجود ندارد و از طرفی جز تحصیل نیز مهارت دیگر ندارند اینجاست که این پرسش ها مطرح میشود: جوانان پس از اتمام آموزش عالی از خود چه انتظاراتی دارند؟ برداشت جوانان از من مطلوب ایشان چیست ؟ ازنظر جوانان کارکردهای نهاد آموزش کدام هستند؟ ازنظر جوانان ساختار نهاد آموزش چگونه تبیین میشود؟ مرور پیشینه تحصیل برای جوانان و اجتماعات مختلف اهمیت دارد.