چکیده:
مقدمه: انگیزش پیشرفت تحصیلی، از اهمیت خاصی برخوردار است و تأثیر به سزایی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. هدف پژوهش حاضر پیش بینی انگیزه تحصیلی دانشجویان براساس حمایت اجتماعی، امیدواری و تاب آوری بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آنها 315 نفر به روش نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس انگیزش تحصیلی؛ مقیاس چند وجهی حمایت اجتماعی ادراک شده؛ مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون و مقیاس امیدواری بزرگسالان بود. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد ضریب رگرسیون بین امیدواری و انگیزش تحصیلی درونی (01/0P<، 180/0=β) مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین ضریب رگرسیون بین تاب آوری و انگیزش تحصیلی درونی (01/0P<، 219/0=β) مثبت و در سطح معناداری 01/0 و ضریب رگرسیون بین تاب آوری و بیانگیزگی تحصیلی (01/0P<، 300/0-=β) منفی و در سطح 01/0 معنادار بود. از بین مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده، حمایت خانواده (01/0P<، 283/0=β) و حمایت دوستان (01/0P<، 166/0=β) به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 انگیزه تحصیلی درونی را پیشبینی کردند. از بین مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده تنها حمایت خانواده، انگیزش تحصیلی بیرونی را به صورت مثبت (05/0P<، 151/0=β) و بیانگیزگی تحصیلی را به صورت منفی (05/0 P<، 134/0-=β) و در سطح 05/0 پیشبینی کرد. تا با افزایش این عوامل، موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان تسهیل شود.
نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر باید عوامل مؤثر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان شناسایی و مرتفع گردد
Introduction: Motivation for academic achievement is of particular importance and has a significant impact on students' academic achievement. The aim of this study was to predict students' academic motivation based on social support, hope and resilience. Method: The study method was a descriptive correlational type and the statistic population of this study consisted of all Students from Islamic Azad University of Tehran units in the academic year 2016-2017 which 315 of them were selected by multi-stage sampling method. The study tools were Academic Motivation Scale; Multidimensional Scale of Perceived Social Support; Connor-Davidson Resilience Scale and Adult Hope Scale. Pearson correlation and hierarchical regression were used to analyze the data. Results: The results of this study showed that the regression coefficient between hope and internal academic motivation (PConclusion: Based on the results of the present study, the effective factors on students' academic motivation should be identified and eliminated in order to facilitate their success and academic achievement by increasing these factors.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني انگيزش تحصيلي دانشجويان براساس حمايت اجتماعي، اميدواري و تاب آوري فريده قاسمي١، نسرين باقري *٢، حسن پاشا شريفي 3 چکيده مقدمه : انگيزش پيشرفت تحصيلي، از اهميت خاصي برخوردار است و تأثير به سـزايي در پيشـرفت تحصـيلي دانشـجويان دارد.
يافته ها: نتايج پژوهش حاضر نشان داد ضريب رگرسيون بين اميدواري و انگيزش تحصيلي دروني (٠٠١>P، ٠١٨٠=β) مثبت و در سطح ٠/٠١ معنادار بود.
در ادامه جدول ٣ نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري در پيش بيني مؤلفه هاي انگيزش تحصيلي براساس حمايت اجتماعي ادراک شده ، اميدواري و تاب آوري را نشان ميدهد.
اين يافته بدان معناست که با ورود مؤلفه هاي حمايت اجتماعي ادراک شده در معادله پيش بيني و با کنترل اثر متغيرهاي تاب آوري و اميدواري، مقدار واريانس تبيين شده انگيزش تحصيلي دروني، انگيزش تحصيلي بيروني و بيانگيزگي تحصيلي به ترتيب ١٥/٣، ٣/٩ و ٤ درصد افزايش يافته است که اين افزايش براي همه مؤلفه ها به لحاظ آماري دستکم در سطح ٠/٠٥ معنادار بود.
بحث و نتيجه گيري : نتايج پژوهش حاضر نشان داد ضريب رگرسيون بين اميدواري و انگيزش تحصيلي دروني (٠/٠١ >P،٠١٨٠=β) مثبت و در سطح ٠/٠١ معنادار بود.
از بين مؤلفه هاي حمايت اجتماعي ادراک شده ، حمايت خانواده (٠/٠١ >P،٠٢٨٣=β) و حمايت دوستان (٠/٠١ >P،٠١٦٦=β) به صورت مثبت و در سطح معناداري ٠/٠١ انگيزه تحصيلي دروني را پيش بيني کردند.
4. Ajam Aa. The Role of Social Well-being in Academic Motivation and Achievement of Students at University of Medical Sciences.
The relationship between social support, academic motivation with academic self-efficacy of high school students.
The Relationship between Social Support and Academic Motivation :The Mediating Role of Self-Efficacy.