Skip to main content
فهرست مقالات

The Role of gender and year of study in students'' Predispositions towards learner autonomy

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1383 - شماره 72 علمی-ترویجی (وزارت علوم) (6 صفحه - از 52 تا 57)

کلیدواژه ها : استقلال در یادگیری ،استقلال یادگیرنده ،وابستگی به معلم ،اعتماد به نفس ،نگرش نسبت به فراگیری زبان ،خودارزیابی

کلید واژه های ماشینی : نگرش نسبت به فراگیری ،استقلال در یادگیری ،اعتماد به نفس ،نسبت به فراگیری زبان ،وابستگی به معلم ،آموزش و یادگیری ،فراگیری زبان ،استقلال یادگیرنده ،پرسشنامه‌های کاترال ،یادگیرنده ،پنجگانهء لیکرت ،باورهای دانشجویان ،نگرش نسبت

افکار عمومی در آموزش و یادگیری،اخیرا به سمت مختار کردن شاگردان معطوف شده است.درحال‌حاضر،زبان‌آموزان‌ نقش‌های فعال‌تری را ایفا می‌کنند و در جریان یادگیری،عناصری فعال به شمار می‌آیند.پژوهش جاری،با هدف بررسی باورهای‌ دانشجویان در مورد میزان تمایل آن‌ها به استقلال در یادگیری،انجام گرفته است. همهء دانشجویان پسر و دختر رشتهء زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل‌ اشتغال داشتند و از نظر جنسیت و سال تحصیلی باهم تفاوت داشتند،در این پژوهش شرکت کردند. اطلاعات مورد نیاز به کمک یک پرسشنامه جمع‌آوی شد که مواد آن از پرسشنامه‌های کاترال 1995 و 1999 اقتباس شد و تنظیم‌ آن براساس مقیاس پنجگانهء لیکرت صورت گرفت. تحلیل عوامل،وجود پنج عامل زیربنایی را آشکار کرد که این عوامل به ترتیب عبارتند از:استقلال یادگیرنده،وابستگی به معلم، اعتماد به نفس،نگرش نسبت به فراگیری زبان و خودارزیابی.نتایج به دست آمده از این پژوهش می‌تواند در بهبود امر آموزش و یادگیری به‌طور عام و در آموزش زبان دوم به‌طور خاص در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.