چکیده:
در دوره معاصر بخش مهمی از ساحت تعاملات و تبادلات فردی و همچنین تجربیات زیستی افراد در فضاهای مجازی شکلگرفته و قوام مییابد. هدف این پژوهش فهم پدیدارشناسانه استراتژیهایی است که کاربران برای برساخت هویت خویش استفاده میکنند. برای دستیابی به این هدف از روش پدیدارشناسی براون و کلارک استفادهشده است. حجم نمونه با تکیه بر منطق اشباع نظری در روش کیفی، 20 نفر از دختران دانشجوی ساکن شهر کاشان است و فرآیند گردآوری دادهها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجامشده است. یافتههای پژوهش نشان داد کاربران فضای مجازی در مرحله نخستین ورود خود به این شبکه و در تجارب اولیه در دو وضعیت «نابلدی و ناآگاهی» و «تردید و اضطراب» به سر میبرند و بیشتر نقش کنشگر منفعل، مشاهدهگر، پذیرنده و پیرو را دارند؛ اما با گذر زمان نقش کنشگر فعال، برسازنده و روایتگر را پیدا میکنند. از سوی دیگر نتایج حاکی است که کاربران از دو استراتژی عاطفی و عقلانی در برساخت هویت خویش استفاده میکنند. برمبنای استراتژی عاطفی، به شکلی آزادانهتر، رهاتر و سیال عمل نموده و روایتهای بیشتری از جنبههای مختلف زندگی و جهانبینی و منش خود را تکثیر میکنند و بر مبنای استراتژِی عقلانی، تنها برداشتها و برشهایی گزیده شده، ویرایشی، محافظهکارانه و نمایشی، از زندگی خود را روایت میکنند.
In the contemporary period, an important part of the field of individual interactions and exchanges, as well as the biological experiences of individuals in cyberspace is formed and consolidated. The purpose of this study is to phenomenologically understand the strategies that users use to construct their identity. To achieve this goal, Brown and Clark's phenomenological method has been used. The sample size is based on the theory of theoretical saturation in the qualitative method, 20 female students living in Kashan and the data collection process has been done using a semi-structured interview method. Findings showed that cyberspace users in the first stage of entering the network and in the initial experiences are in two states of "ignorance and ignorance" and "doubt and anxiety" and mostly play the role of passive actor, observer, acceptor and follower; But over time, they find the role of active actor, builder and narrator. On the other hand, the results show that users use both emotional and intellectual strategies in constructing their identity. Based on emotional strategy, they act more freely, freely and fluidly, and reproduce more narratives from different aspects of their life, worldview, and character. Narrate.