چکیده:
شهرستان زابل با توجه به سابقه کهن آثار و ابنیه تاریخی زیادی دارد که میتواند زمینه ایجاد اشتغال و توسعه روستاهای اطراف خود را به وجود آورد. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش هویت تاریخی اماکن گردشگری سیستان در توسعه اقتصادی روستاهای زهک میباشد. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی میباشد. جهت انجام تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS و مدل Expert Choice استفاده شده است. نتایج نشان داد، نخست، به ترتیب شاخصهای، ترغیب فعالیتهای کارآفرینی در روستا با میانگین 67/3، مستعد شدن منطقه جهت سرمایهگذاری جهت استفاده از گردشگری با میانگین 56/3، ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری اقتصادی دولت در روستا با میانگین 54/3، ایجاد اشتغال در بخشهای مختلف در روستا با میانگین 45/3، بالا رفتن نرخ رشد بخشهای مختلف اقتصادی در روستا و شاخص انگیزه سرمایه گذاری مردم در سطح روستا با میانگین 40/3، ایجاد زمینههای نو برای جذب سرمایه گذاری در روستا با میانگین 30/3، امنیت اشتغال در روستا با میانگین 23/3، بالاترین و پایینترین میانگینها را به خود اختصاص دادهاند. در ادامه نیز با استفاده از آزمون T تک نمونهای به میزان نقش هویت تاریخی اماکن گردشگری در توسعه اقتصادی روستاهای زهک پرداخته شد، در تمامی شاخصها میانگینها به دست آمده بالاتر از حد میانه عدد 3 میباشد. در واقع نتایج بیانگر نقش زیاد هویت تاریخی اماکن گردشگری سیستان در توسعه اقتصادی روستاهای زهک میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد در بین اماکن گردشگری مطرح شده، به ترتیب مکان شهر سوخته با وزن به دست آمده 300/0، چاه نیمه با وزن به دست آمده 291/0، کوه خواجه با وزن 149/0، قلعه سام با وزن 145/0، و در نهایت زاهدان کهنه با وزن 115/0، بالاترین و پایینترین وزنها را به خود اختصاص دادهاند.
Abstract Purpose of this study was to investigate the role of historical identity of Sistan tourism sites in economic development of Zahak Mountain villages. The research method is descriptive and analytical and based on library studies, documentary and field studies. SPSS software and Expert Choice model were used to analyze the data. The results showed that, firstly, indicators, encouraging entrepreneurial activities in the village with an average of 3.67, the region's ability to invest in tourism using a mean of 56.3, the creation of economic opportunities for the government in the village with the average 3.54, creating employment in different sectors in the village with an average of 3.45, growth of the growth rate of different sectors of the economy in the village and the index of incentives for investing people in the village level with an average of 3.40, creating new grounds for attracting capital In rural areas, with an average of 3.30, employment security in the village with an average of 3.13, has the highest and lowest averages. In all indicators, the obtained averages are higher than the average of 3. The results also show that the location of burned city with the obtained weight was 300/0, half well with weight was obtained 291/0, Khajeh Mountain with weight 149/0, castle Sam with weight of 145 / 0, and finally, the old-fashioned Zahedan with a weight of 0.15, has the highest and lowest weights.