Skip to main content
فهرست مقالات

Homework as an Effective Instructional tool

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (9 صفحه - از 11 تا 19)

کلیدواژه ها :

یادگیری ،تکالیف منزل ،تعامل ،تکالیف تمرینی ،تکالیف آماده‌سازی ،تکالیف اضافی

کلید واژه های ماشینی : تکلیف منزل فعالیت‌های درسی، تکلیف منزل در یادگیری دانش‌آموزان، دانش‌آموزان، تکلیف منزل، تکالیف آماده‌سازی و تکالیف اضافی، تکلیف منزل به دانش‌آموزان کمک، یادگیری دانش‌آموزان نقش مهمی، منظور از تکلیف منزل، Effective Instructional، کمبود وقت در کلاس‌های درس

منظور از تکلیف منزل فعالیت‌های درسی است که دانش‌آموزان باید در خارج از محیط و زمان کلاس انجام دهند.تکلیف منزل‌ در یادگیری دانش‌آموزان نقش مهمی دارد.به علاوه با استفاه از تکلیف منزل می‌توان کمبود وقت در کلاس‌های درس را جبران کرد. به عبارت دیگر.تکلیف منزل به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تمرکز بیش‌تری بر مطالب درسی داشته باشند و بتوانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند.به علاوه،تکلیف منزل موجب می‌شود تا دانش‌آموزان خود را برای درس آینده آماده کنند.به این ترتیب می‌توان به‌ دانش‌آموزان یاد داد که در قبال یادگیری خود مسؤول باشند و متوجه شوند که آموزش یک تعامل دو جانبه بین معلم و شاگرد است که‌ در آن هر دو طرف دارای وظایفی هستند.البته میزان و نوع تکلیف منزل به طور معمول برای معلمان روشن نیست و ذهن اغلب دبیران‌ را به خود مشغول می‌کند.نتیجه‌ی تحقیقات متخصصین تعلیم و تربیت نشان می‌دهد،رابطه‌ی مستقیمی بین یادگیری و انجام‌ تکلیف در منزل وجود دارد.البته،همان‌گونه که بررسی‌ها نشان می‌دهند تکلیف باید با توانایی دانش‌آموزان هم‌خوانی داشته باشد. در نتیجه این نظریه که همه‌ی دانش‌آموزان را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد و برای هر گروه تکلیف منزل خاصی را در نظر گرفت که‌ این تقسیم‌بندی می‌تواند بر اساس علاقه‌های فردی دانش‌آموزان،توانایی‌ها،اکاناتی که به آن‌ها دسترسی دارند و یا طح زبان آن‌ها باشد.همچنین،تأکید بر این است که دبیران با دستورالعمل‌های مشخص،نوع فعالیتی را که از دانش‌آموزان انتظار دارند،مشخص‌ کنند و با تصحیح و بازگرداندن تکلیف‌های منزل به آن‌ها،در دانش‌آموزان انگیزه‌ی لازم را برای انجام آن‌ها به وجود آورند.هدف‌ مقاله‌ی حاضر به دست دادن تعریف مشخصی از تکلیف منزل و مرور تحقیقات انجام شده در این زمینه است.همچنین در این مقاله‌ به سه نوع تکلیف متفاوت(تکالیف تمرینی،تکالیف آماده‌سازی و تکالیف اضافی)و اهدافی که هریک دنبال می‌کنند،اشاره شده‌ است.به علاوه برای هریک مثال‌هایی نیز آورده شده است.

خلاصه ماشینی:

"منظور از تکلیف منزل فعالیت‌های درسی است که دانش‌آموزان باید در خارج از محیط و زمان کلاس انجام دهند. تکلیف منزل به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تمرکز بیش‌تری بر مطالب درسی داشته باشند و بتوانند نقاط ضعف خود به علاوه،تکلیف منزل موجب می‌شود تا دانش‌آموزان خود را برای درس آینده آماده کنند. دانش‌آموزان یاد داد که در قبال یادگیری خود مسؤول باشند و متوجه شوند که آموزش یک تعامل دو جانبه بین معلم و شاگرد است که‌ البته،همان‌گونه که بررسی‌ها نشان می‌دهند تکلیف باید با توانایی دانش‌آموزان هم‌خوانی داشته باشد. در نتیجه این نظریه که همه‌ی دانش‌آموزان را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد و برای هر گروه تکلیف منزل خاصی را در نظر گرفت که‌ کنند و با تصحیح و بازگرداندن تکلیف‌های منزل به آن‌ها،در دانش‌آموزان انگیزه‌ی لازم را برای انجام آن‌ها به وجود آورند. مقاله‌ی حاضر به دست دادن تعریف مشخصی از تکلیف منزل و مرور تحقیقات انجام شده در این زمینه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.