چکیده:
چکیده
مقدمه: کودکان عقب مانده ذهنی نسبت به افراد عادی کمتر به درمانهای رایج جواب می دهند، لذا هنر درمانی به این نوع کودکان اجازه می دهد تا هیجانات خود را به وسیله ی یک واسطه بیان کنند که باعث افزایش سازگاری و عزت نفس آن ها نیز می شود. هدف: هدف از این تحقیق تعیین اثر بخشی هنر رنگ آمیزی با استفاده از نقاشی های مرحله ای بر عزت نفس کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بود. روش : تحقیق از نوع آزمایشی، با طرح پیش از آزمون- پس از آزمون با گروه گواه انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، شامل عقب مانده ذهنی آموزش پذیر که در سال تحصیلی 1393-1392 در مدارس استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند می باشد. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای است.که از تعداد 20 دانش آموز در دسترس به صورت تصادفی 10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل جای گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و نقاشی های رنگ آمیزی مرحله ای محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آزمون t استیودنت و به کمک نرمافزارSPSS نسخه 21 تحلیل شد. نتایج : نتایج نشان داد که رنگ آمیزی مرحله ای بر روی عزت نفس کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر تاثیر دارد.نتیجه گیری : عقب مانده ذهنی به ویژه عقب ماندگان خفیف و متوسط از تفاوت های خود با دیگران آگاهی دارند و فراموشی در زمینه های کلامی بیشتر از زمینه های عملی در آنها مشهود است . از ویژگیهای مشترک دیگر آنان، اختلال در توانمندی های ارتباطی است لذا این افراد نسبت به درمانهای رایج کمتر جواب می دهند وهمین ضرورت استفاده از هنر را آشکارتر می کند.
کلید واژه ها: رنگ آمیزی، نقاشی های مرحله ای، عزت نفس، کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر
Abstract
Introduction: Mentally retarded children respond less to conventional therapies than normal people. Therefore, art therapy allows these children to express their emotion by an intermediary instrument which causes increase of adaptability and self-esteem. Purpose: The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of coloring art using step by-step drawings on self-esteem of educable retarded children. Method: The current research was a type of quasi-experimental study with non-equivalent groups (pretest, posttest) design. The population consists of all educable mentally retarded children were studying at especial schools of Tehran city in academic year 2013. The multistage random sampling method was used to determine the research sample size. Finally, from 20 educable mentally retarded students, 10 students were classified into the experimental group and 10 students were included in the control group. The Cooper-Smith’s self-esteem scale (filled by the students’ parents and teachers) and step-by step coloring drawings were reared by the researcher were utilized in order to increase the educable mentally retarded students’ self-esteem. The Cooper-Smith scale concentrates on increase of self-esteem. And in the inferential statistics section have been used from pre-test and post-test differential average and then T student test between two groups. Results: The results indicated that step-by step coloring drawings positively affect the educable mentally retarded students’ self-esteem. Conclusion: Mentally retarded children are aware of their differences with others and forgetfulness verbal fields is more obvious than practical fields. Another common feature of them , is the impaired communication abilities, so they respond to common treatments less so it make the necessity of using art more obvious
Key word: Effectiveness, Coloring art, Using step by-step, Drawings, Self-esteem, Educable retarded children