چکیده:
سابقه و هدف: بیخوابی یا کیفیت خواب نامناسب میتواند به پیامدهای ناگواری همچون حواسپرتی، غیبت از کلاس، افت عملکرد تحصیلی و نهایتاً صدمه بهسلامت جسمی یا روانی دانشجویان منجر گردد. هدف این پژوهش بررسی کیفیت خواب دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی فراشناختها بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. نمونه پژوهش شامل 230 دانشجوی دختر و پسر بود که بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از شاخص کیفیت خواب و فرم کوتاه پرسشنامه فراشناختها و جهت کشف رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بیش از 58% دانشجویان کیفیت خواب نامطلوب داشتند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی نشان داد، بین متغیرهای سن، تحصیلات، مصرف دخانیات، نمره کل باورهای فراشناختی و برخی از مؤلفههای آن با انواع مشکلات خواب دانشجویان همبستگی معنادار وجود داشت. دراینبین، متغیر سطح تحصیلات بهصورت منفی و معنیدار (214/0- β= و 05/0p˂) و متغیرهای مصرف دخانیات (132/0 β=و 05/0p˂) و باورهای منفی درباره خطرناک بودن افکار (244/0 β=و 01/0p˂) بهصورت مثبت و معنیدار کیفیت خواب دانشجویان را پیشبینی کردند. نتیجه گیری: به نظر میرسد که باورهای فراشناختی میتوانند از طریق محدود کردن فرد در انتخاب و اجرای راهبردهای شناختی بر روی تجربه علائم ادراکشده منفی، بر بهبود خواب دانشجویان تأثیر داشته باشند.
Background and purpose: Insomnia or poor sleep quality can result in some irreparable consequences such as distraction, the absence of class, poor academic performance and eventually harming the students’ physical or mental health. Therefore, this study was performed with the main aim of investigating the students' sleep quality, considering the mediating role of metacognitions. Method: The study design was descriptive of correctional type. All the students of Mohaghegh Ardabili University constituted the statistical population. The study sample was included 230 male and female students whom were picked out based on Krejcie and Morgan sample size table (1970), using the random cluster sampling method. Sleep quality index and metacognition questionnaire were used for data collection and Spearman's correlation coefficient and multivariate linear regression for the exploring of relationships between the variables. Results: The results revealed that more than 58% of the students had poor sleep quality scores. The results also indicated that the correlation coefficients of age, gender, education, metacognition total score and some subscales of metacognition with the students’ sleep quality problems were significant. Meanwhile, the academic level could predict the students’ sleep quality negatively (pConclusion: It appears that the metacognitive beliefs could affect students’ sleep quality through limiting a persons’ ability in choosing and performing cognitive strategies on the individual experience of negatively perceived signals.