چکیده:
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایعترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارندهای در سلامت روانی و آموزشی دانشآموزان که میتواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان صورت گرفت.
روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزانی مبتلا به اضطراب امتحان مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر قاینات در سال ۱۳۹۷ بودند (۱۰۰ نفر)؛ که به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵)، مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی لیری (۱۹۸۳) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار spss نسخه ۲۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان رابطه وجود دارد (۰/۰۵P).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که طرحوارههای ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی، نقش مهمی در اضطراب امتحان دانشآموزان دارند. پرورش دانشآموزان موفق و سالم منجر به داشتن جامعهای سالمتر و موفقتر خواهد شد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧشآموزان؛ بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان میتواند بسیار موثر باشد.
Introduction: Test anxiety is one of the most common psychological problems that plays a destructive and deterrent role in students' mental and educational health, which can impair a person's performance and lead to failure in the exam.
Aim: The present study aimed to investigate the relationship between early maladaptive schemas and fear of negative evaluation in students with test anxiety.
Method: The present study is a correlational correlation. The statistical population of the study included all students with test anxiety who referred to Ghaenat Education Counseling Center in 2018 (100 people). Who were purposefully selected. Subjects responded to the Young Inconsistent Schema Schedule Questionnaire (2005), the Scale Scale of Lieri Negative Assessment (1983). The data collected were analyzed using SPSS software version 25.
Results: The results showed that there is a relationship between early maladaptive schemas and fear of negative evaluation in students with test anxiety. (P
Conclusion: The results showed that early maladaptive schemas and fear of negative evaluation play an important role in students' test anxiety. Cultivating successful and healthy students will lead to a healthier and more successful society.