چکیده:
مقدمه: مهارت خواندن یکی از مهمترین مهارتها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تأثیر میگذارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس با آموزش سنتی در بهبود خواندن دانشآموزان پسر نارسا خوان پایه دوم ابتدایی بود.
روش: نوع پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بودند که با نمونهگیری تصادفی ۱۰ نفر از آنها که بر اساس چک لیست ۲۷ گویه بررسی نشانگان نارساخوانی، کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی، دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و ســپس ایــن دانشآموزان به صورت تصادفی به دو گروه، آزمایشی با مداخله روش داویس و گروه با آموزش سنتی تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی داویس پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد و دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از spss نسخه ۱۹ و با آزمون کلموگروف– اسمیرنوف و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج آزمون t وابسته و نمرات اختلافی دو گروه نشان داد، که میانگین بهبود در گروه داویس (۸/۱۵) در مقایسه با گروه سنتی (۲/۶۷) تفاوت قابل توجهی دارد که این حاکی از تاثیر مداخله درمانی داویس بر بهبود خواندن دانشآموزان است (۰/۰۱>p).
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که روش داویس با افزایش دامنه دقت و توجه، بهبود حافظه دیداری و درک مطلب، باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانشآموزان شده است.
Introduction: Reading is one of the most important skills in elementary school so that its disorder affects learning of other subjects.
Aim: This study aimed to compare the effect of Davis educational strategy with traditional education in improving the reading of dyslexic male students in the second grade of elementary school.
Method: The research type was quasi-experimental. The population of this study included all boys in grade 2 of elementary school from Rashtkhar city in the academic year 2015-2016 that 10 of them who were dignosed with dyslexia, were randomly selected based on a checklist of 27 items for dyslexia symptoms, report card and health assessment card of the first year of elementary school. Then these students were randomly divided in experimental group with davis method intervention and the other group with traditional instruction. After Davis instructional intervention, post-test was performed on both groups and obtained data from pre-test and post-test were analyzed using SPSS version 19 with Kolmogorov-Smirnov test and dependent t-test.
Results: The results of dependent t-test and difference between scores of the two groups showed that improvement mean in Davis group (8.15) compared to the traditional group (2.67) was significantly different, which indicates the effect of Davis treatment intervention on improving students' reading (P
Conclusion: It can be concluded that Davis method has improved students reading skills by increasing the range of precision and attention, improving visual memory and comprehension.