چکیده:
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم به عنوان یک اختلال نورولوژیکی مطرح شده است که معمولاً در سالهای اولیه رشد کودک بروز میکند.
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخله بازیهای فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود.
روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. شرکتکنندگان تحقیق حاضر را کودکان ۷ تا ۱۰ ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آنها تعداد ۳۶ نفر به روش در دسترس از دو مرکز انجمن اوتیسم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل مقیاس رتبهبندی اوتیسم گیلیام (گارز) و آزمون حافظه کاری بود. همچنین دستگاه اثر استروپ جهت سنجش توجه انتخابی استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در قالب نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازیهای فعال بر حافظه کاری (۰/۰۰۱=P) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱=P) تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازیهای اگزرگیم نیز بر حافظه کاری (۰/۰۰۱=P) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱=P) تأثیر مثبت دارد.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر بر اهمیت استفاده از بازیهای فعال و تمرینات اگزرگیم در جهت بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی در مؤلفههای توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا تأکید دارد.
Introduction: Autism spectrum disorder has been suggested as a neurological disorder that usually occurs in the early years of a child’s development.
Aim: The aim of this study was to investigate the effects of active game intervention and Exergames on executive functions in children with autism.
Method: The method of this research is quasi-experimental and applied in terms of purpose, which was done using a pretest-posttest design with a control group. The subjects of the present study were children with autism aged 7 to 10 years in Gorgan in 2021, from which 36 people were selected by convincing method from two centers of children with autism. The instruments used in this study included the Gilliam Autism Rating Scale and the Working Memory Test. The Stroop effect test was also used to measure selective attention. Data analysis was performed using analysis of covariance and SPSS software version 24.
Results: The results showed that active game intervention had positive effects on working memory (P=0.001) and selective attention (P=0.001). In addition, Exergames intervention had positive effects on working memory (P=0.001) and selective attention (P=0.001).
Conclusion: In general, the results of the present study emphasize the importance of using active games and exergames interventions to improve and strengthen executive functions in high-functioning autistic children.