چکیده:
مقدمه: هوش منطقی- ریاضی از نیازهای فراگیر زندگی مدرن امروزی برای مقابله با انواع گوناگونی از موقعیتهای محاسبهای و حل مسئله به شمار میآید.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مناطق مغزی مرتبط با مهارتهای اصلی هوش منطقی- ریاضی (محاسبات، استدلال منطقی و استراتژیهای بازی) با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیس کارکردی بود.
روش: روش این پژوهش یک طرح میان- موردی بود. از میان ۲۸ داوطلب زن و مرد ۱۸ سال به بالا که در سال ۱۳۹۹ به آزمایشگاه نقشهبرداری مغز مراجعه کردند، یک آزمودنی با هوش منطقی-ریاضی خیلی بالا به روش هدفمند و با استفاده از مقیاس ارزیابی رشدی هوشهای چندگانه انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، تکالیف محاسبات، شطرنج و استدلال منطقی بود. همچنین از تصویرسازی تشدید مغناطیس کارکردی جهت بررسی مناطق مغزی استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPM نسخه ۱۲، پیشپردازش و آنالیز آماری شدند.
یافتهها: یافتهها، فعالسازی عصبی مشابهی را بین مهارتهای محاسبات، استدلال منطقی و بازی شطرنج در مناطق پیشانی و آهیانهای نشان داد. همچنین فعالیت قابل توجهی را نیز در نواحی مخچه، اینسولا، شکنج کمربندی، پیشگوه، شکنج پیش و پسمرکزی، شکنج دوکیشکل و شکنج فوق حاشیهای نشان میدهد که در هر سه مهارت چشمگیر بودند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که الگوهای فعالسازی عصبی در هر مهارت، دارای پایههای عصبی منحصربهفردی بوده، با این وجود با سایر مهارتهای هوش منطقی- ریاضی، دارای الگوهای مشترک نیز میباشند. این الگوهای مشترک و منحصر به فرد، معماری عصبی بیهمتایی را در حمایت از نظریه هوشهای چندگانه، به عنوان یک مدل علمی از هوش انسان ارائه میدهند.
Introduction: Logical-mathematical intelligence is one of the common needs of modern life to deal with various types of computational and problem-solving situations.
Aim: The aim of this study was to investigate the brain regions associated with the core skills of LMI (calculations, logical reasoning and game strategies) using functional magnetic resonance imaging (fMRI).
Method: This study used a cross- case design. From 28 male and female volunteers aged 18 years and over who visited the Brain Mapping Laboratory in 2020, one with very a high Logical-mathematical intelligence was selected through purposive sampling and using the Multiple Intelligence Developmental Assessment Scale (MIDAS). The tools used in this study were Computational Assignments, Chess and Logical Reasoning. FMRI was also utilized to examine the brain regions. Data were preprocessed and statistically analyzed in SPM-12.
Results: The results demonstrated similar neural activation involved in computational skills, logical reasoning, and chess game in the frontal and parietal lobes. They also showed significant activity in the cerebellum, insula, cingulate gyrus, precuneus, pre-and post-central gyri, fusiform gyrus, and supramarginal gyrus in all three skills.
Conclusion: The results revealed that the neural activation patterns in each skill have unique neural bases, but have common patterns with other skills of Logical-mathematical intelligence. These common and unique patterns present a unique neural architecture in support of the Theory of Multiple Intelligences as a scientific model of human intelligence.