چکیده:
آیین اسلام ، آیینی ابدی و جاودانی است و تا روز قیامت آیین هدایت برای انسانها می باشد .نسلهایی که پس از هزاران سال می آیند،باید به اصالت آن اذعان کنند. لذا برای تامین این هدف باید پیوسته تمام آثار و نشانه های صاحب رسالت ازجمله حرمها و قبور ائمه معصومین علیهم السلام را حفظ کنیم و از این طریق گامی در راه بقاء دین در اعصار آینده برداریم. گروهی همچون وهابیت که سعی در ویران کردن نشانه های آثار رسالت و خاندان عصمت را دارند، در واقع مبارزه با مظاهر اسلام و اصالت رسالت پیامبر( صلی الله علیه و اله و سلم ) را نشانه گرفته اند. در این مقاله سعی شده است که ساخت بناء بر قبور پیشوایان دین و باز سازی و حفظ آن اثاراز نگاه قرآن و روایات بررسی شود. در بررسی آیات و روایات مربوطه مشخص می شود که ساختن مسجد بر مزار اولیای الهی ریشه قرانی دارد ( کهف / 21) و تحت عنوان تعظیم شعائرالله قرار می گیردو ساخت بنا و تعمیر و ترمیم ان پیروی عملی از رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت می باشد چنانکه حضرت زهرا ( سلام الله علیها) هر سال قبر حمزه عموی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) را ترمیم و اصلاح می کرد تا از بین نرود. لذا بناء بر قبور انبیاء و ائمه علیهم السلام و صالحین نه در کتاب و نه در سنت و نه در عمل مسلمین منع شرعی برای آن ثابت نشده است و در فقه تشیع استحباب هم دارد .کلید واژه ها: بناء، قبور، بناء بر قبور، پیشوایان دین *رشته الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران**استادیار، رشته الهیات و معارف اسلامی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
خلاصه ماشینی:
در بررسي آيات و روايات مربوطه مشخص مي شود که ساختن مسجد بر مزار اولياي الهي ريشه قراني دارد ( کهف / ٢١) و تحت عنوان تعظيم شعائرالله قرار مي گيردو ساخت بنا و تعمير و ترميم ان پيروي عملي از رسول خدا و اهل بيت عصمت و طهارت مي باشد چنانکه حضرت زهرا ( سلام الله عليها) هر سال قبر حمزه عموي پيامبر( صلي الله عليه و آله و سلم ) را ترميم و اصلاح مي کرد تا از بين نرود.
نظير آيه : "اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسماعيل ربنا تقبل منا انک انت السميع الاليم " (آيه ١٢٧ / بقره ) (که حضرت ابراهيم عليه السلام پايه هاي کعبه را بلند ساخت ) ابن عباس و مجاهد معتقدند که مراد از ترفع يعني "تبني و تعلي " (ساختمان بنا شود و بر افراشته شود ) (ابو حيان الاندلسي ،٢٠٠ م ،ج ١ ،ص ٥٢٨ ) از مصاديق يقيني اين بيوت مساجد است که آماده هستند تا ذکر خدا در آنها گفته شود و صرفا براي اين کار ساخته شده اند ،همچنانکه فرموده :" و مساجد يذکر فيها اسم الله کثيرا " (علامه طبا طبا يي ،١٤١٧ ق ،ج ١٥ ،ص ١٧٥ ) ١-٢- بحث روايي در مصاديق بيوت : از امام باقر عليه السلام نقل شده که فرمود : " هي بيوت الانبياء و بيت علي بن ابيطالب عليه السلام منها " ( علامه مجلسي ، ١٤٠٣ ق ، ص ٣١٢ ، ح .