چکیده:
استان کرمانشاه در غرب ایران به عنوان یکی از قطبهای تولید نخود شناخته می شود.از جمله مشکلات در این حوزه، وجود موانع صادراتی نخود می باشد.هدف این پژوهش، شناسایی موانع صادرات نخود کرمانشاه و سپس طراحی الگوی رفع آن است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی با استفاده از تئوری داده بنیاد و مبتنی بر مصاحبه نیمهعمیق است که از نظر هدف، توسعه ای- کاربردی بوده و از روش کدگذاری استفاده میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مهمترین موانع صادرات نخود عبارتند از: افزایش قیمت نخود داخل کشور، بازاریابی ضعیف، قدرت رقابتی پایین نخود ایران، قوانین نامناسب دولت و بیثباتی سیاسی، اقتصادی و ارزی. همچنین تئوری رفع موانع صادرات نخود کرمانشاه عبارتست از: رفع موانع زمینه ای و تغییر دیدگاه سنتی به تولید و تجارت نخود و همچنین با برقراری شرایط بهینه عوامل داخلی و خارجی می توان به دستیابی به راهبردها و اهداف توسعه صادرات نخود و رفع موانع صادراتی آن امید داشت و در نهایت می توان گفت که با توسعه صادرات زمینه اشتغال زایی و رشد اقتصادی کشور مهیا می شود.
Kermanshah province in western Iran is known as one of the centers of chickpea production.
Among the problems in this area is the existence of barriers to chickpea exports. The purpose of
this study is to identify barriers to Kermanshah chickpea exports and then design a model to
eliminate it. The present study is a qualitative research using data-based theory and based on
semi-in-depth interviews, which is developmental-applied in terms of purpose and uses the
coding method. The results show that the most important barriers to chickpea exports are: rising
domestic chickpea prices, poor marketing, low competitiveness of Iranian chickpeas, inadequate
government regulations and political, economic and currency instability. Also, the theory of
removing barriers to chickpea export in Kermanshah is: removing underlying barriers and
changing the traditional view of chickpea production and trade, and also by establishing optimal
conditions for domestic and foreign factors, it is possible to achieve strategies and goals for
developing chickpea exports and removing export barriers. It was hoped and finally it can be
said that with the development of exports, the ground for job creation and economic growth of
the country will be prepared.