چکیده:
انسان موجودی اجتماعی است و این مساله ایجاب میکند به گونهای رفتار نماید که مقبول طبع دیگران واقع شود. او همواره تلاش میکند خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد. تکنیک نقاب که ابتدا در عرصه تئاتر مورد توجه قرار گرفت با ورود به تئوریهای دانشمندانی چون یونگ و گافمن به روانشناسی و علوم اجتماعی هم راه یافت. همچنین رمزگرایی به عنوان یک مکتب ادبی زمینه ورود آن به میدان ادبیات را فراهم آورد. "اسطوره سازی" یکی از اهداف کاربرد این تکنیک است و از آنجا که مفهوم اسطوره سازی از مفاهیم کلیدی تحلیل گفتمان لاکلا و موف است، این پژوهش به تحلیل رابطه تکنیک نقاب و اسطوره سازی در قصیده «خروج راس الحسین من المدن الخائنة» از قاسم حداد پرداخته و از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف برای تبیین مساله بهره گرفته است. در پایان این نتیجه حاصل آمد که در نمونه مورد مطالعه، شاعر توانسته است با تولید فضای استعاریای که با استفاده از تکنیک نقاب تولید شده، وجود امام حسین (ع) و حوادث مرتبط با قیام ایشان را که واقعی هستند به شکلی آرمانی برای مخاطب به تصویر بکشد. وی با انتقاد از جمود فکری و عملی اعراب و عدم خودباوری آنان، احیاء ارزشها، خودباوری و شهادت طلبی را دال مرکزی گفتمان خود قرار داده و سر امام حسین (ع) را در گفتمان خود اسطوره سازی میکند.
Man is a social entity, who is forced to treat plausibly. He always tries to show himself better that what he really is. Highlighted first in theater, mask, through theories by Yung and Coffman, found its path in psychology and social sciences. Moreover, as a literary school, encoding paved the way for mask to come afore to literature. Mythologizing is one of the objectives of this technique and is one of the key concepts in Mouffe and Laclao’s techniques in discourse analysis. At the end, it was concluded that The poet has been able to depict the existence of Imam Hussein and the events related to her uprising, which are real, in an ideal way for the audience by producing a metaphorical space produced using the masking technique. Qasem Hadad could take advantage of mask to criticize Arab’s intellectual stiffness, lack of self esteem, reviving values, and martyrdom and chose them as the nodal point in his discourse and mythologized Imam Hussein’s head.Man is a social entity, who is forced to treat plausibly. He always tries to show himself better that what he really is. Highlighted first in theater, mask, through theories by Yung and Coffman, found its path in psychology and social sciences. Moreover, as a literary school, encoding paved the way for mask to come afore to literature. Mythologizing is one of the objectives of this technique and is one of the key concepts in Mouffe and Laclao’s techniques in discourse analysis.