چکیده:
هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی رابطه آموزشهای ضمن خدمت با کارآیی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان شهریار بوده است. روش: پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر نوع دادههای جمع آوری شده کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع علی همبستگی میباشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر تمامی معلمان زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان شهریار. این تعداد مشتمل است بر 2437 نفر. نمونهها نیز مشتمل است بر تعداد 372 نفر از معلمان زن و مرد جامعه مذکور که با فرمول کوکران به دست آمده است. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. به منظور بررسی کارآیی معلمان از پرسشنامهای که توسط کاشانی (1390) تهیه و اعتباریابی شده، استفاده شد. این پرسشنامه کارآیی معلمان را در قالب سه مولفه مدیریت کلاس، ایجاد ارتباط عاطفی با دانش آموزان و ارزشیابی از دانش آموزان میباشد. یافته ها: دادههای جمع آوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و همچنین شاخصهای موجود در آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در پژوهش حاضر علاوه بر توصیف داده، از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون مقایسه دو گروهی u مان ویتنی استفاده شد. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها ارتباط معناداری بین کارایی معلمان و شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت در تمامی ابعاد وجود دارد و افزایش شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت با افزایش کارایی معلمان همراه است.
Aim: The main objective of this study was to evaluate the effect of short-term and long-term in-service training of primary school teachers' job performance has been the Shahryar city. Method: Research for practical purposes, the type of data collected quantitative in nature and causal-comparative study - after the event. The population in this study consists of all the Shahryar elementary school teachers. This number includes 2,437 people. The sample also includes 372 teachers from the community of men and women. Sampling was simple random sampling study. To evaluate the effectiveness of teachers of a questionnaire by Kashani (1390) developed and validated, was used. The questionnaire in the form of three components of performance management class teachers, build an emotional connection with students and evaluation of students'. The data collected using descriptive statistics (central tendency indicators: mean, standard deviation and tilt, and strain) and also indicators were analyzed in the statistics. In addition to the data described in the present study, the drawing graphs, tables, frequency distribution, tables, statistical characteristics, the Spearman correlation coefficient, and the Mann-Whitney test was used to compare u. Findings: No significant association between short-term and long-term in-service training courses for teachers performance, and increase participation in training courses for teachers associated with increased efficiency. No significant association between short-term and long-term in-service training courses with efficiency in communicating with students and increase participation in training courses for teachers in this area is associated with an increase in efficiency. No significant association between short-term and long-term in-service training courses with efficiency, effectively manage the class and increase participation in training courses for teachers in this area is associated with an increase in efficiency. Conclusion: Performance-based teacher training courses short and long term is no different.