چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی مقایسهای زوج درمانی هیجان مدار به شیوه گروهی (EFCT) و آموزش عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه (PAIRS) در الگوهای ارتباطی زوجین انجام شد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر طرح، شبه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون و با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق کلیه زوجینی که به منظور حل مشکلات زناشویی به یکی از مراکز مشاوره خشت اول، مهرماندگار، کوک زندگی، کلینیک امام هادی (ع) در سال 97 مراجعه نمودهاند. نمونه پژوهش ۲4 زوج از افراد داوطلب بودند که به طور تصادفی درسه گروه؛ یک گروه آزمایش ودوگروه کنترل (در هر گروه 8 زوج) جایگزین شدند. در حقیقت گروههای آزمایشی هر کدام متعلق به یکی از شیوههای زوج درمانی (هیجان مدار- مهارتهای ارتباط صمیمانه پرز) بودند. محتوی جلسات طبق مبانی درمان هیجان مدارو مهارتهای ارتباط صمیمانه پرز تهیه و طی 9 جلسه (هفتهای یک جلسه) درگروهای آزمایشی اجرا شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین (CPQ) بود؛ که قبل از مداخله و بلافاصله پس ازمداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مقدار F بدست آمده برای هر سه الگوی ارتباطی در سطح آلفای 05/0 معنی دار بود (05/0>P). نتیجهگیری: زوج درمانی هیجان مدار و آموزش مهارتهای ارتباط صمیمانه پرز بر بهبود روابط زوجین موثر است. از میان دو رویکرد درمانی آموزش مهارت ارتباطی به شیوه پرز بر الگوهای ارتباطی زوجین موثر تر بود.
Purpose: The purpose of the present study was to compare EFCT and PAIRS in couple communication patterns. Methodology: The purpose of this study was quasi-experimental and pretest-posttest with a control group and two experimental groups. The statistical population of this study was all couples who referred to one of the adolescent counseling centers, Mehrodegar, Cook Life, Imam Hadi Clinic, in order to solve their marital problems. The sample consisted of 4 couples who were randomly assigned into three groups; one experimental group and one control group (8 couples in each group). In fact, the experimental groups each belonged to one of the couples' therapies (Emotion Circuit - Intimate Percussion Communication Skills). The contents of the sessions were prepared according to the basics of Emotion Therapy and Peres' intimate communication skills and were administered to the experimental groups in 9 sessions (one session per week). Data gathering tools were Couples Communication Questionnaire (CPQ) questionnaire that was completed by both groups before and immediately after the intervention. Data were analyzed using analysis of covariance. Results: The results showed that the F value was significant at the 0.05 level for all three communication patterns (P Conclusion: Emotion-focused couple therapy and intimate communication skills training are effective on improving couple relationships. Of the two therapeutic approaches, communication skills training was more effective on couples' communication patterns.
خلاصه ماشینی:
روش : اين پژوهش ازنظرهدف ،کاربردي وازنظرطرح ،شبه آزمايشي ودرقالب طرح پيش آزمون -پس آزمون وبايک گروه کنترل ودوگروه آزمايش صورت گرفت جامعه آماري اين تحقيق کليه زوجيني که به منظورحل مشکلات زناشويي به يکي از مراکزمشاوره خشت اول ،مهرماندگار،کوک زندگي ،کلينيک امام هادي (ع (شهرمشهددرسال ۹٧مراجعه نموده اند.
زوج درماني هيجان مدار (EFCT(٧رويکردي انسان گرايانه است که بارويکردسيستمي ،نظريه ساختاري ونظريه دلبستگي همبستگشته است وبرروي پردازش هيجاني درزمان حال ،رابط ه همدلانه اصيل بادومراجع ،ايجادپاسخ ها 1 Nusbaum,Gamble 2Ezer H, Ricard, Bouchard, Souhami, Saad, Aprikian & et al 3Vater & Schroder 4Tolorunleke 5Satir 6Simmons-Mackie, Raymer& Cherney 7Emotionally Focused Couples Therapy والگوهاي تعاملي جديد،تغييرالگوهاي تعاملي غيرقابل انعط اف زوج هاي آشفته وافزايش رشدپيوندآنهاتمرکزمي کند (جانسون ۲٠٠۸،١(.
اگرچه اين دورويکرددرمباني فلسفي وتئوريک (تئوري روابط شي ،نظريه دلبستگي وسيستم ها( تاحدي اشتراک نسبي دارندامادرروش هاي درماني دردوبازه تمرينات رفتاري وبيان احساسات وهيجانات باهم متفاوت هستندلذا 1Johnson 2Bolton 3Practical Application of Intimate Relationship Skills Program 4Turner 5Communication and problem solving 6Clarifying assumptions 7My history and unique self 8Emotional reeducation 9Emotional lieracy 10bonding 11Sensuality and sexuality 12contracting 13Clarifying expectation هدف پژوهش حاضرمقايسه اثربخشي اين دورويکرداست تانتايج حاصله رگشاي خانواده درمانگران ومشاوران در اين حوزه هاباشدوروشي که اثربخشي بالاتري داردبيشترمدنظرواقع شود.
ميانگين وانحراف استانداردنمرات الگوهاي ارتباطي زوجين دردومرحله اندازگيري به تفکيک گروه (به تصویر صفحه رجوع شود) درجدول (١(آمارتوصيفي مربوط به ميانگين وانحراف معيارنمرات الگوهاي ارتباطي زوجين به تفکيک براي افراد گروه هاي کنترل ،آموزش مهارت هاي ارتباطي پرزوگروه زوج درماني هيجان مداربه شيوگروهي ،دردومرحله سنجش (پيش آزمون وپس آزمون ( نشان داده شده است .
باتوجه به نتايج حاصل ازپژوهش زوج درماني هيجان مدار وآموزش مهارت هاي ارتباط صميمانه پرزبربهبودروابط زوجين موثراست .