چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه مداومت انجام گرفت. نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت با استفاده از تکنیک ترجمه مضاعف تدوین و بر روی ۴۶۰ دانشآموز (۲۳۰ نفر دختر و ۲۲۰ نفر پسر) از مدارس استان همدان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۹۸ اجرا شد. اعتبار نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت بر اساس روشهای همسانی درونی، همبستگیهای مجموعه ماده و بازآزمایی موردبررسی قرار گرفت. علاوه بر این، بهمنظور بررسی روایی، از روشهای تحلیل عاملی، همبستگی بین خرده مقیاسها و روایی ملاکی استفاده شد. دامنه آلفای کرونباخ (۶۹/0 تا ۷۷/0) نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت و خرده مقیاسهای آن از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است. همچنین، نمرههای ماده و نمرههای کلی خرده مقیاسها، همبستگی معناداری با یکدیگر داشتند. ارزش ضرایب بازآزمایی (۷۲/0 تا ۸۰/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل عاملی اکتشافی از الگوی ۳ عاملی ابزار سنجش مداومت حمایت کرد. درنهایت، وجود الگوهای خاص ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت با تابآوری و اهمالکاری، حاکی از روایی ملاکی خوب مقیاس بود. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای ارزیابی مداومت می باشد
The present research aims to study the factor structure, reliability, and validity of the persistence Scale. Persian version of the measure persistence Using Double translation technique on 460 individuals (230 male and 230 female) students Schools in Hamadan were implemented in the academic year 2018-19. Cronbach's alpha range (69% until 77%) revealed that Persian version of the persistence assessment tool and subscales had good internal consistency. Also, Item scores and the total score of the corresponding subscales correlated significantly. The test-retest coefficients (72% until 80%) Represents the stability scale. Exploratory factor analysis model supported of persian version of the persistence assessment tool. There are certain patterns of correlations between subscales of the Persian version of the persistence assessment tool with resilience and procrastination showed good criterion validity of the scale. According to the desirable psychometric properties this questionnaire is a useful tool for measuring persistence.
خلاصه ماشینی:
بررسي ساختار عاملي ، روايي و پايايي نسخه فارسي پرسشنامه مداومت A Study of Factor Structure, Reliability and Validity of the Persistence Scale فرشيد علي پور )نويسنده مسئول ( Farshid alipour * MSc. in clinical psychology, Department of کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، گروه روانشناسي، دانشکده روانشناسي Psychology, Faculty of Psychology, Kharazmi و علوم تربيتي، دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران .
درنهايت ، وجود الگوهاي خاص ضرايب همبستگي Persian version of the persistence assessment tool with resilience and procrastination showed بين خرده مقياس هاي نسخۀ فارسي ابزار سنجش مداومت با تاب آوري و good criterion validity of the scale.
در بررسي روايي و پايايي مقياس اهمال کاري تحصيلي در داخل کشور پژوهش جوکار و دلاورپور (١٣٨٦) در تحقيقي براي احراز روايي اين پرسشنامه از روش تحليل عاملي و همبستگي گويه با نمره کل استفاده کردند که نتايج آن ها نشان داد تحليل عاملي به روش مؤلفه هاي اصلي، بيانگر وجود يک عاملي کلي بوده و همبستگي در سطحي مطلوب معنادار بوده است .
در جدول ٣ ضرايب آلفاي کرونباخ و بازآزمايي خرده مقياس هاي فرم فارسي ابزار سنجش مداومت درج شده است .
همچنين الگوي ضرايب همبستگي خرده مقياس ها با تاب آوري (دامنه ٠/٢١ تا ٠/٣٩) و اهمال کاري (٠/١٢ تا ٠/٤٠) بيانگر روايي ملاکي هم زمان خوب فرم فارسي ابزار سنجش مداومت است .
علاوه بر اين ، الگوي ضرايب همبستگي خرده مقياس هاي نسخۀ فارسي پرسشنامۀ مداومت با تاب آوري و اهمال کاري نشان داد که داراي روايي ملاکي قابل قبولي است .