چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه قرآن نسبت به محیط زیست به منظور تدوین یک الگوی تربیت زیستمحیطی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. محقق با استفاده از نمونه هدفمند ابتدا از قرآن و تفاسیر معتبر به موضوع محیط زیست میپردازد و نتایج و یافتههایی را احصاء مینماید که مشتمل بر این اصول هستند: اصل اندیشهورزی برای نیل به نگرشی آیتبین نسبت به پدیدههای جهان طبیعت، اصل برقراری پیوند فطری با جهان طبیعت برای درک غایتمندی آن، اصل تقویت حس مسئولیتپذیری در قبال اجازه تسخیر در طبیعت، اصل ذکر نعمت طبیعت برای تقویت حس شاکر بودن نسبت به نعمتها و اصل تقویت بینش کلنگر در راستای بهرهبرداری عادلانه از طبیعت میباشند. بنابراین میتوان انتظار داشت که تاسی به چنین الگویی بتواند با ایجاد نگرش صحیح در فراگیران نسبت به محیط زیست، موجب رشد عواطف و احساسات نسبت به دیگر موجودات زنده در همسویی با فطرت الهی گردد و با تقویت اراده بر آبادانی و صیانت از محیط زیست، انسانهایی صالح و هماهنگ با نظام طبیعت تربیت نماید.
The purpose of this study is to examine the Qur'an's view of the environment in order to develop an educational model. This is a qualitative research. In this study, the researcher first uses a purposeful sample of the Qur'an and valid interpretations of the subject of the environment, then extracts the results and findings from the perspective of the Qur'an by interpreting the environment and presents an educational model. In this study, according to the key role of the two elements of man and nature, their corresponding attributes are extracted from the Qur'an. Subsequently, five normative propositions and five realistic propositions are extracted. Pairs of normative-realist propositions corresponding to each other are then considered as the preconditions of a deductive argument, and five prescriptive propositions as educational principles are inferred from each of these conjugate propositions, which include: Of the world of nature, the principle of establishing an innate connection with the world of nature to understand its purpose, the principle of strengthening the sense of responsibility for allowing nature to conquer, the principle of mentioning the blessings of nature to strengthen the sense of gratitude towards it and the principle of strengthening holistic insight Educational methods are proposed for the fair use of nature and, finally, for each of these principles. Therefore, it can be expected that the findings of the present study in the form of a proposed model based on practical teachings and methods, can lead to purposeful and responsible human occupation of nature and lead to land development and environmental protection, and also this model should be used by decision makers in the formal education systems of the country and also in the field of public culture.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر ازنوع کیفی است و در آن، با استفاده از نمونۀ هدفمند، ابتدا ازمنظر قرآن و تفاسیر معتبر، به موضوع محیطزیست پرداخته و به نتایجی دست یافتهایم که مشتمل بر این اصول هستند: اصل اندیشهورزی برای دستیابی به نگرشی آیتبین دربارۀ پدیدههای جهان طبیعت، اصل برقراری پیوند فطری با جهان طبیعت برای درک غایتمندی آن، اصل تقویت حس مسئولیتپذیری دربرابر اجازۀ تسخیر در طبیعت، اصل ذکر نعمت طبیعت برای تقویت حس شاکربودن درقبال نعمتها و اصل تقویت بینش کلنگر درراستای بهرهبرداری عادلانه از طبیعت؛ بنابراین، تأسی به چنین الگویی با ایجاد نگرش صحیح در فراگیران دربارۀ محیطزیست، موجب رشد عواطف و احساسات انسانی درخصوص دیگر موجودات زنده در همسویی با فطرت الهی میشود و با تقویت اراده برای آبادانی محیطزیست و صیانت از آن، انسانهایی صالح و هماهنگ با نظام طبیعت را تربیت میکند.
مفاهیم همدستۀ دلالتهای تربیتی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل یافتههای پژوهش برای تبیینِ مبنایی در هر بحث باید در گام نخست، موضوعهای بسترساز آن بحث را تبیین کنیم تا براساس آنها دیگر مباحث مطرح و بررسی شوند؛ از این روی، بهمنظور واکاوی تریبت زیستمحیطی و بهدستدادن الگویی مناسب، نگاه قرآن کریم به محیطزیست و شناسایی اوصاف انسان و طبیعت ازمنظر قرآنی بررسی میشود و در ادامه، ضمن تبیین مبانی، هدفها و اصول تربیت زیستمحیطی استنتاج خواهد شد.