چکیده:
مقدمه: ذهن آگاهی از جمله روشهایی است که بر حوزه های مختلف از جمله بهبود مهارتهای اجتماعی و هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان تاثیرگذار است. بدین ترتیب آموزش ذهن آگاهی به عنوان عامل کنترل هیجانات و روابط بین فردی در فرایند یادگیری و عملکرد تحصیلی میتواند نقش مهمی ایفا کند [1]. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه ذهن آگاهی مبتنی بر یادگیری اجتماعی-هیجانی بر مولفه های شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان بود.روش: روش این مطالعه به شیوه نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی بود. انتخاب نمونه به شکل تصادفی خوشه ای بود بدین شکل که دو مدرسه از بین همه مدارس به تصادف انتخاب و از این دو مدرسه دو کلاس پایه پنجم انتخاب و بصورت تصادفی تحت عنوان گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (18 نفر) قرار گرفتند. مقیاس شایستگی اجتماعی- هیجانی (ژو و ای، 2012) و آزمون عملکرد تحصیلی، به عنوان ابزار پژوهش بکار رفتند. افراد گروه آزمایش به صورت 90 روز تحت آموزش فایلهای صوتی ذهن آگاهی بودند و در گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. نتایج: نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر افزایش مولفه های شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی اثر معناداری دارد (p< 0.01).بحث و نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش ذهن آگاهی به کار گرفته شده در این پژوهش میتواند به عنوان یک روش تاثیرگذار بر ارتقاء شایستگی های اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرد.
Introduction: Mindfulness is one of the methods that affect different areas such as improving social and emotional skills and educational performance of children. Thus, mindfulness training as a factor on controlling emotions and interpersonal relationships can play an important role in learning process and academic performance. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness program based on social-emotional learning on the components of social-emotional competencies and academic performance in children.Method: The quasi-experimental with pre-test and post-test design and control group was employed. The study population consisted of male students in the second stage of elementary school. The sample method was randomly clustered so that two schools were randomly selected from all schools and among all, two fifth grade classes were selected and randomly assigned as experimental (18 subject) and control group (18 subject). Social-emotional competencies scale (Zhou & Ee, 2012) and academic performance test were used as research instruments. Subjects in the experimental group were trained in mindfulness audio files for 90 days and the control group did not receive any intervention.Results: The results of covariance analysis showed that mindfulness training had a significant effect on increasing the components of social-emotional competencies and academic performance (p Discussion and Conclusion: Based on these findings, it can be concluded that the mindfulness training program used in this study can be an effective method for promoting social-emotional competencies and academic performance in primary schools