چکیده:
چکیده درروایات بسیاری بر محبت اهل بیت علیهم السلام تاکید و آثارش بیان شده است. نگاه سطحی به مفهوم برخی از این روایات موجب اباحه گری و بی بند باری می شود. نمونه ای از آن روایات،روایت«حُبُّ عَلِیُّ بنُ أبیطالِب حَسَنَهٌّ لا تَضُرُّ مَعَها سَیِّئَهٌ...می باشد که موجب ارائه دیدگاه های متفاوتی شد که در متن بررسی می شود.این نوشتار به روش کتابخانه ای و بارویکرد توصیفی- تحلیلی،در پی ارائه مفهوم درست روایت فوق می باشد. یافته پژوهش عبارت است از1.به استناد برخی آیات با مراجعه به تفاسیر و حدیث معتبره امالی مفید و صحیحه امالی طوسی، حب واقعی،ملازم اطاعت بوده و از مفاهیم درست روایت آن است که سیئه در روایت مذکور به معنای گناهان کوچک بوده و حب علی سبب آمرزش صغائر می شود؛2.تحلیل درست دیگر آن است که،دوستی با علی (ع)،حسنه ای است که هیچ گناهی اثر آن حسنه را حبط نمی کند؛چرا که ایمان کامل با حبّ اهل بیت محقق می شود.کلید واژه: قرآن، روایات، مفسران، محبت، فقه الحدیث، روایت حُبُّ عَلِیُّ بنُ أبیطالِب حسنه
چکیده درروایات بسیاری بر محبت اهل بیت علیهم السلام تاکید و اثارش بیان شده است. نگاه سطحی به مفهوم برخی از این روایات موجب اباحه گری و بی بند باری می شود. نمونه ای از ان روایات،روایت«حب علی بن ابیطالب حسنه لا تضر معها سیيه...می باشد که موجب ارايه دیدگاه های متفاوتی شد که در متن بررسی می شود.این نوشتار به روش کتابخانه ای و بارویکرد توصیفی- تحلیلی،در پی ارايه مفهوم درست روایت فوق می باشد. یافته پژوهش عبارت است از1.به استناد برخی ایات با مراجعه به تفاسیر و حدیث معتبره امالی مفید و صحیحه امالی طوسی، حب واقعی،ملازم اطاعت بوده و از مفاهیم درست روایت ان است که سیيه در روایت مذکور به معنای گناهان کوچک بوده و حب علی سبب امرزش صغاير می شود؛2.تحلیل درست دیگر ان است که،دوستی با علی (ع)،حسنه ای است که هیچ گناهی اثر ان حسنه را حبط نمی کند؛چرا که ایمان کامل با حب اهل بیت محقق می شود.کلید واژه: قران، روایات، مفسران، محبت، فقه الحدیث، روایت حب علی بن ابیطالب حسنه