چکیده:
سازمانهای مردم نهاد در زمانها و مکانها و تحت شرایط گوناگون بر بسیاری از امور به ویژه توانمندسازی جامعه تاثیر میگذارند و توجه به نقش و جایگاه آنها میتواند در زمینهی توسعه و پیشرفت هر جامعهای مهم قلمداد گردد. از این رو، پژوهش فوق با هدف شناسایی و تعیین جایگاه سازمانهای مردم نهاد در توانمندسازی اجتماعی – فرهنگی جوانان شهر تهران انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی زمینه بنیاد است. در ابتدا با انجام مصاحبههای باز نیمه ساختدار به بررسی اهداف پژوهش پرداخته شد و مقولهها و مفهومهای پژوهش از طریق کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی مشخص گردید و سپس بر اساس مفاهیم و مقولهها پرسشنامهای طراحی و بر روی 400 نفر اجرا گردید. دادههای به دست آمده از پرسشنامههای پژوهش توسط آزمون کیرز-میر- اوکلین مورد سنجش قرار گرفت و نتایج حاکی از آن بود که مفهوم نقش سازمانهای مردم نهاد دارای سه شاخص، آموزش و کسب مهارت، حمایت مادی و معنوی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، مفهوم توانمندسازی اجتماعی دارای دو شاخص، توانمندسازی تحصیلی و مهارتی و توانمندسازی رفتارها و تعاملات اجتماعی و مفهوم توانمندسازی فرهنگی دارای دو شاخص توانمندسازی دورن فردی و برون فردی بود.
NGOs affect many things, especially the empowerment of society at any time and place and under different conditions, and attention to their role and position can be considered important in the development and progress of any society. Therefore, this study was conducted with the aim of identifying and determining the position of NGOs in socio-cultural empowerment of youth in Tehran. The present research has been done by grounded theory method. At first, the data were gathered through the semi-structured open interview, and the categories and concepts of the research were identified through open, axial and selective coding, and then a questionnaire was designed based on the concepts and categories and performed on 400 people as a sample. Then the obtained data were analyzed by the Kiers-Mir - Oaklyn test and the results showed that the concept of the role of NGOs has three indicators of education and skills acquisition, material and spiritual support and prevention of social harm has two inductors of education and skill; concept of the social empowerment has two indicators of academic and skill empowerment; and empowerment of behaviors and social interactions and the concept of cultural empowerment has two indicators of internal and external empowerment.
خلاصه ماشینی:
داده های به دست آمده از پرسشنامه های پژوهش توسط آزمون کیـرز- میر- اوکلین مورد سنجش قرار گرفت و نتایج حاکی از آن بود که مفهوم نقـش "سـمن هـا" دارای سه شـاخص ، آمـوزش و کسـب مهـارت ، حمایـت مـادی و معنـوی و پیشـگیری از آسیب هـای اجتمـاعی، مفهـوم توانمندسـازی اجتمـاعی دارای دو شـاخص ، توانمندسـازی تحصیلی و مهارتی و توانمندسازی رفتارهـا و تعـاملات اجتمـاعی و مفهـوم توانمندسـازی سازمان های مردم نهاد در زمان ها و مکان ها و تحت شـرایط گونـاگون بـر بسـیاری از امـور * دانشجوی دکتری، جامعه شناسی اقتصادی و توسعه ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن ، سـازمان برنامـه و بودجه کشور (نویسندة مسئول )، gmail.
بعــد از مشخص شدن مدل مفهومی پژوهش بـر اسـاس یافتـه هـای کیفـی، بـا آزمـون هـای آمـاری هم بستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شد و نتایج به دست آمـده حـاکی از آن اسـت که سازمان های مردم نهاد بر توانمندسازی اجتماعی تاثیرگذار هستند و از بـین فعالیـت هـای تعریف شده برای سازمان های مـردم نهـاد تنهـا فعالیـت پیشـگیری از آسـیب اجتمـاعی بـر توان مندسازی فرهنگی تاثیرگذار بود.
بـا توان مندسازی اصول خود مراقبتی به جوانان و نوجوانان آموزش داده شـود و از ایـن لحـاظ میتوان نسل و جامعه ای سالم از نظر جسمی و روحی داشته باشیم و این بـه معنـی داشـتن نیروی انسانی توانا و قدرتمند باشد و لذا می توان گفت اصل خـود مراقبتـی، تـوان مندسـازی آحاد جامعه است و این توانمند سازی ابعـاد مختلفـی همچـون آمـوزش ، اطـلاع رسـانی و آگاه سازی، حمایت ، آزادی و تسهیل گری برای ایجاد شرایط لازم به منظور انجام اعمـالی کـه به خود مراقبتی کمک کند، میباشد.