چکیده:
جهان معاصر توسط اندیشهها و گفتمانهای مختلف احاطه شده و رودررویی آرا، عقاید و مکاتب فکری در این دوران از موضوعات مهم در ادبیات و هنر معاصر است. شعر و ادبیات، تبلور چنین آراء متضاد و متناقضی است که با بررسی آن میتوان به جهتهای فکری متخاصم جهان معاصر دست یافت. ودیع سعاده از شاعران توانمند ادبیات معاصر لبنان، با گرایش پستمدرنیستی است. اشعار او آیینۀ جریانات اجتماعی و فکری رایج جهان امروزی است که برای انسان کنونی به ویژه جامعه و انسان عربی مهم است. این مقاله سعی میکند با روش توصییفی – تحلیلی، با بررسی انگارههای متضاد در تعابیر شعری، به سبک زبانی، تفکّر حاکم و جهانبینی شاعر در شعر دست یابد. نتیجه نشان میدهد که عصر پست مدرنیسم به سبب تضارب آراء و اختلاف میان عقاید مختلف، دورۀ رقابت میان رویکردهای فکری و اجتماعی است که این امر ضرورت تقابل در سطح واژگان و تعابیر را ایجاب میکند. ودیع سعاده در همین راستا تقابلهای معنایی مختلف را در خصوص اصلیترین مفاهیم جهان بینی معاصر از قبیل: آزادی، مرگ، پوچی، سردرگرمی، محیط زیست و غیره، در قالب انگارههای متضاد کلی و فراگیر به کار برده است.
The world of contemporary art and literature is filled with different ideas and discourses, where clash of opinions and schools of thought is of great importance. Poetry and literature are the embodiments of such contradictory views, where one can grasp these opposing viewpoints in the contemporary world by investigating them. Wadih Sa'adeh is one of the most prominent poets of the contemporary Lebanese literature, with postmodernist attitudes. His poems reflect the common social and intellectual currents in the world today and are important for the modern man, and especially for the Arab men and their society. This article is an attempt to understand the poet’s linguistic style, dominant views and his worldview through examining the conflicting ideas in his poetry. The result shows that the age of postmodernism is a period of competition between intellectual and social approaches due to the conflict of opinions, which leads to conflict at the level of words and interpretations. In this regard, Wadih Sa'adeh has adopted various semantic oppositions in relation to the major contemporary worldview such as freedom, death, absurdity, confusion, the environment, etc. in the form of general opposing ideas and concepts. It is worth mentioning that the present article uses the descriptive-analytical research methodology.
خلاصه ماشینی:
وديع سعاده شاعر معاصـر لبنـاني از جملـه شـاعراني اسـت کـه از جهـت تحـولات فکري و محتوايي و همچنين اشکال به کار رفته زباني همگام با تحولات جديد مکتب ادبي پست مدرنيسم عمل کرده است و توانسته شعري بروز و جديد بـه مخاطبـان خـود عرضه کند.
اما شاعر با بيان اين تضاد زباني به تضـاد فکـري و شخصـي سوژه اي پرداخته که در حالتي دوگانه و سرگردان قرار دارد و نيز در همين راستا مفهوم نور و تاريکي به گونه اي توأمان در شعر وديع به کار رفته است .
اين تعابير و واژگان در نگرش تضادگونه شاعر گرفتارند و در آشـوب و آشفتگي قرار دارند؛ اما در عين حال ، شاعر موفق شده از پس چنين مضموني برآيـد و دو مفهوم مهم و در تضاد يأس و نااميدي را که از جهت تضاد، شکاف عميقي ميـان آنهاست در قالب عباراتي نو و مبتکرانه بيان کند؛ به عنوان مثال در مقطـع زيـر چنـين رويکردي در بيان موضوع مشاهده مي شود، آنجا که ميگويد: «ينبغي الإعتراف بأن الأيام ترسو کضفادع ميتة وتجعل الابتسامات موجعة أمام البحيرات ، وأن المحبة ملح أزرق ملح يسقط الآن وحيدا وأزرق » (سعادة ،٢٠١٦: ٢٥) ترجمه : بايد پذيرفت که روزگار همانند قورباغه هاي مرده لنگر مياندازند و لبخندها را در برابر درياچه ها دردناک ميسازند و اينکه عشق نمکي است آبي رنگ کـه اکنـون به تنهايي فرو ميريزد.
Abstract Pragmatics of the Semantic-linguistic Opposition in the Poetic Ideas of Wadih Sa'adeh Elahe Sattari* Hosein Shamsabadi** Hojjatallah Fesanghari*** Abbas Ganjali**** The world of contemporary art and literature is filled with different ideas and discourses, where clash of opinions and schools of thought is of great importance.