چکیده:
این نوشتار ابعاد فلسفی خواندن و نوشتن در برنامه فلسفه برای کودکان با نظر به رمانهای سوکی و پیکسی و راهنمای آنها را مورد بحث قرار داده است. لذا با استفاده از روش توصیفی -تحلیلی در پی پاسخ به این سوال بود که؛ ابعاد فلسفی خواندن و نوشتن در فبک با تأکید بر این دو رمان کدامند؟ و برای تقویت آنها از چه مهارتهائی میتوان استفاده کرد؟ یافتهها نشان داد که ابعاد فلسفی برای خواندن عبارتند از: فلسفهورزی، نقش مکالمه در خواندن و نوشتن، خواندن بهعنوان استدلال، خوانش انتقادی و برای نوشتن عبارتند از: رابطه هنر با تجربه، معنی، روابط زیبائیشناسانه، توجه، تجربه، ترجیحات و درستیها. برای تقویت این ابعاد، میتوان از مهارتهایی چون:. ارائه دلیل، دیالوگ، استدلالورزی، تشخیص جزء و کل و مفهوم کلی در خواندن و کشف ابهامات و شکافها، تعاریف، مرتبط ساختن، تدوین شفاف مفاهیم، بیان تجربه، تمایزسازی برای نوشتن استفاده کرد. نتایج حاکی از آن است که بین خواندن و استدلالورزی رابطهائی دو سویه برقرار است و همین امر به تقویت و گسترش تفکرات سطح بالا منجر میشود.
The current study aimed to investigate the philosophical aspects of reading and writing in the “Philosophy for Children” program according to the Suki and Pixie novels and their guidebooks. A descriptive-analytical methodology was applied to answer what are the philosophical aspects of reading and writing in the “Philosophy for Children” program according to the two novels, and what skills can be implemented to enhance those aspects. The findings showed that the philosophical aspects of reading and writing include philosophizing, the role of dialogues in reading and writing, reading as an argument, critical reading, the relationship between art and experience, meaning, aesthetic relationships, attention, experience, preferences, and veracity. These aspects can be strengthened by such skills as providing reasons, dialogues, argumentations, the recognition of parts and wholes, general concepts, discovering vague areas and gaps, definitions, connecting, developing concepts clearly, stating experiences, and distinguishing. The findings showed that a mutual relationship[1] exists between reading and argumentation, and this can lead to the enhancement and development of high-level thoughts.
خلاصه ماشینی:
و زمانی که بشر بر آن شد آنچه را که میاندیشد به نقش بکشد، قدم بـه دنیـای نگـارش گذاشت و نوشتن رابطه ائی شد متقابل ، مابین گفتگو، خوانـدن و تولیـد مـتن ، کـه همـه ایـن موارد از تراوشات فکر است و کودکان برای دست یابی به این هدف از نوشـتن کمـک مـی- گیرند(٢٠١٦,.
در پژوهشی تحت عنـوان «بررسـی تـأثیر حکایـت هـای مثنوی معنوی در قالب اشعار کودکانه بر مؤلفه های اساسی برنامـه فلسـفه بـرای کودکـان در پایه چهارم » به این نتیجه دست یافتند که : اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر روی افـزایش توانائی دانش آموزان در سه مؤلفه پرسشـگری، تفکـر انتقـادی و اسـتدلال دارای تـأثیر بـوده است .
طبق پژوهش هـای کامینـگ (٢٠١٥,Cummings) کودکـانی کـه در معـرض کـلاس هـای آموزش فلسفه برای کودکان قرار میگیرند، نسـبت بـه کودکـان دیگـر، در زمینـه هـای درک مطلب ، خواندن و تفکر انتقادی عملکرد بهتری دارند، همچنین وی در پژوهش های خود بـه این نتیجه رسید که رویکردهای فلسفی میتواند در بهبـود مهـارت هـای اسـتدلال منطقـی و انتقادی در نوشتن سودمند باشد.
٣ بازیابی ابعاد فلسفی خواندن بر مبنای رمان پیکسی آنچه از مطالعه رمان پیکسی میتوان به عنوان ابعاد فلسفی خواندن استنتاج نمـود ایـن اسـت که : خواندن در پیکسی به صورت دقیق و نقادانه است زیرا کودکان دارای ذهن فلسـفیانـد و در کلاس برای ایده های خود استدلال میآورند و از مهارت هائی چون ؛ ارائه دلیل ، دیـالوگ ، استدلال ورزی، تشخیص جزء و کل و مفهوم کلی استفاده میکننـد.