چکیده:
مسئولیت نسبت به دیگران از جمله مسائل اخلاقی است که در مکاتب اخلاقی با ادله گوناگونی بدان پرداخته و آن را توجیه کردهاند. در این پژوهش کوشیده شده که این مسئله را در گستره نظریه هنجاری امر الهی مورد کنکاش قرار داده و با تأکید بر کتب مقدس به این پرسش پرداخته شده که بنا بر دیدگاه الهیاتی انسان چرا نسبت به دیگران مسئولیت دارد و باید بدانها خیرخواه باشد. برایناساس ادله و مؤلفههای اصلی را بر اساس کتاب مقدس تبیین کردهایم. خداوند منشأ اصلی مسئولیتپذیری انسان نسبت به دیگران است. انگیزه وعد و وعید، عشق الهی، شکر منعم، مشابهت انسان با خداوند و نیز نقش خلافت انسان بهعنوان مخلوقات الهی از جمله مؤلفهها و ادله اساسی در نظریههای امر الهی است که انسان را به مسئولیتپذیری نسبت به دیگران ترغیب میکنند.
Assuming responsibility for other human beings has been amongst ethical issues which is underlined in different ethical schools of thought and justified through various argumentations. The current research is an attempt to investigate this issue in the light of the normative theory of divine command and enjoy the divine books to answer this question that why Man is required to feel responsible and benevolent toward other human beings. Accordingly, major reasons and components of this issue are explained in keeping with the divine books. It was revealed that God is the primary source of human responsibility toward others. The incentive of divine promise, divine love and giving thanks to the most beneficent as well as human resemblance to God and His succession on the earth as a divine creature are amongst major reasons and components in theories of divine command which motivates Man toward feeling responsibility and benevolences for others.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش کوشيده شده که اين مسئله را در گستره نظريه هنجاري امر الهي مورد کنکاش قرار داده و با تأکيد بر کتب مقدس به اين پرسش پرداخته شده که بنا بر ديدگاه الهياتي انسان چرا نسبت به ديگران مسئوليت دارد و بايد بدان ها خيرخواه باشد.
انگيزه وعد و وعيد، عشق الهي، شکر منعم ، مشابهت انسان با خداوند و نيز نقش خلافت انسان به عنوان مخلوقات الهي از جمله مؤلفه ها و ادله اساسي در نظريه هاي امر الهي است که انسان را به مسئوليت پذيري نسبت به ديگران ترغيب ميکنند.
بر اساس رويکرد الهياتي و به طور مشخص در نظريه هاي امر الهي ، خداوند سائل و پرسشگر اصلي است و حق مطالبه گري از انسان به عنوان يک عامل اخلاقي نسبت به ديگران را دارد.
مسئله اصلي تحقيق حاضر نيز بررسي خاستگاه مسئوليت اخلاقي در نظريه هاي امر الهي است و به نقش عواملي مانند عشق الهي، وعد و وعيد، شکر منعم ، مشابهت انسان به خدا و نقش خلافت انسان در مسئوليت اخلاقي نسبت به ديگران بر اساس نظريه امر الهي پرداخته شده است .
٦. خلافت و مالکيت انسان نسبت به ديگر مخلوقات از جمله ادله و خاستگاه هاي مسئوليت اخلاقي انسان به ديگران در اخلاق ديني اين است که همه موجودات از جمله انسان ها، مخلوقات خداوند هستند و خداوند آنها را جسمي موزون بخشيد و از روح خودش در انسان دميد.
٣. همان گونه که گفته شد؛ انگيزه هايي که برآمده از وعد و عيد خداوند براي اعمال و مسئوليت هاي انسان تنظيم شده اند، از جمله ادله مسئوليت اخلاقي نسبت به ديگران در نظريه هاي امر الهي هستند.