خلاصه ماشینی:
"و اما عنصر بزنگاه در قصههایی که برای بچهها نوشته میشود،در واقع پایانبندی قصه است در موقعی که سلسلهء واقعههای پیوسته قصه را در حرکت خود به اوج رسانده است و شنوندهء خردسال منتظر است که آخرین واقعه تکلیف شخصیتها و برخورد آنها در واقعهها را روشن کند و هیجانی که به تدریج در خط روایت قصه در او ایجاد شده و با کشش قصه به اوج رسیده است،در آنجا،در بزنگاه یا قله واقعهها،به او پاداش بدهد؛و این پاداش نتیجه قصه است که به تماشای منظرهء آن سوی کوه، بعد از تقلاهای صعود به قله،شباهت دارد.
اما این سوال پیش میآید که چرا نویسنده به روایت همان قصهء اصلی بسنده نکرده است؟ آیا خواسته است در مقام پدر و مادر و معلم،یا بهطور کلی در مقام مربی، در قصهء فرعی،همراه خواننده یا شنونده خردسال باشد تا نکتهء تربیتی قصه اصلی را برای لیلا کوچولو،یا در واقع برای خوانندهها و شنوندههای خردسال روشن کند و از تأثیر آن مطمئن شود؟آیا اگر نویسنده به روایت قصه اصلی بسنده میکرد،هر شنونده یا خوانندهء خردسالی،به تناسب موقعیت خود،به اندازهء درک و تجربه خود،و با فعالیت آزادانه قوه تخیل خود،لذت احتمالا سودمندی از قصه نمیبرد؟فرض من این است که نویسنده انتظار نداشته است که فقط بچههای«لیلاوار»خواننده یا شنوندهء قصه او باشند.
برای لیلا نوشتهاند که او را بترسانند تا دست از پرخوابی بردارد!» قصهء اصلی،یعنی«سلطانی در زیر پتو»بون قصهء فرعی میتوانست آن تأثیر تربیتی را که منظور نویسنده بوده است در بچههای«لیلاوار» داشته باشد،و در عین حال،بگذارد که بچههای دیگر قصه عجیب،گیرا و ضمنا کنایی سلطان را،هرطور که میتوانند بفهمند،از آن،هر نتیجهای که میتونند بگیرند،و لذتی را که میتوان انتظار داشت،ببرند."