چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزامهای اجرایی دورههای برخط آزاد انبوه(موک) در دانشگاه پیامنور از منظر اقتصادی انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. مؤلفههای مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافتههای مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفههای اصلی و زیرمؤلفههای الزامهای اجرایی دورههای موک در دانشگاه پیامنور از منظر اقتصادی، علاوه بر بررسی مطالعههای انجام شده در این زمینه، مصاحبهای نیمهساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دورههای موک صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزامهای اجرایی دورههای موک در دانشگاه پیامنور از منظر اقتصادی شامل یازده مؤلفه اصلی: تشکیل تیم اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی از راهاندازی و ارائه دورههای موک، عرضه وتقاضا، هزینه و درآمدها، منابع، سرمایهگذاران، استراتژی قیمتگذاری، مدل کسب و کار، تهیه و نوشتن یک طرح و ارائه مدل اقتصادی، بازاریابی و مباحث مالی و حقوقی و 37 زیرمؤلفه است.
The aim of present research was to identify Implementation requirements of Massive Open Online Course (MOOC) in Payam Noor University from an Economic perspective. The methodology used in this study was applied and the method of data collection was qualitative. The components used were based on the documentation and semi-structured interview tools. Inductive content analysis was used in three levels of open, axial and selective in order to review the documents. For a comprehensive identification of the main components and sub-components of the implementation requirements, in addition to reviewing studies conducted in this field, semi-structured interview with 15 field experts in MOOC Course were conducted. The results showed that the implementation requirements of MOOC Course in Payam Noor University from an Economic perspective include eleven main components: Forming an Economic team, setting economic goals from launching and delivering mooc Course, supply and demand, cost and revenue, resources, investors, pricing strategy, business model, preparing and writing a business plan and presenting business model, Marketing and financial and legal Issues and 37 sub-components.
خلاصه ماشینی:
, Collier & Schneider 13 Jung & Lee 14 Shrivastava & Guiney 15 Yuan & Powell مهمي پيرامون اثربخشي اين دوره ها، هزينه ها و درآمدها، سرمايه گذاران و مدل هاي کسب و کار دوره هاي موک مطرح ميشود که پاسخ روشني براي آن ها پيدا نشده است (راتز، تپل و زرجر٢٠١٤،١٦).
واحدهاي تحليل محتواي کيفي(متون ) Kassabian(2 The value of 2 Haggard The maturing of 1 014) MOOCs to early & et the MOOC: adopter al(2013) Literature review universities of massive open online courses and other forms of online distance learning Kalman(201 A race to the 4 Hollands Research 3 4) bottom: MOOCs & Requirements and and higher Tirthali(20 Costs of education 14) Developing and business models.
, Beyond MOOCs: 5 Jansen(2016 business models Powell & Sustainable online -2018) Olivier(20 learning in 14) institutions Belleflamm An economic 8 Manzoor( MOOCs Business 7 e & appraisal of 2015) Models Jacqmin(20 MOOC platforms: 16) business models and impacts on higher education Shrivastava, Technological 10Baker& Value and pricing 9 A.
in China’s Private Educational Institutions dos Santos Proposed 22Liyanagun Massive open 21 Gerbaudo & Business Model awardena, online courses and at el of a Lundqvist economic (2018) Microlearning- & sustainability based Platform for Williams Continuing (2015) Professional.
Canvas For (2013) Strongly Sustainable Business Models: A Systemic Design Science Exploration Stacey Traditional 34 Teplechuk Emergent models 33 (2015) economics don’t (2013) of Massive Open make sense for Online Courses: an open business exploration of models sustainable practices for MOOC institutions in the context of the launch of MOOCs at the University of Edinburgh.