خلاصه ماشینی:
"کاید در نشست مزبور دربارهء موسیقی خیمهشببازی گفت:در کشور ایران خیمهشب بازی به عنوان نمایشی سنتی معرفی میشود که برابر اساس اصول بداههنوازی و بداههخوانی قرار دارد و این نمایش سینه به سینه به این دوره رسیده است.
از موسیقی صحبتی به میان نیامده است و احتمالا روند همراهی نمایش و موسیقی در اینجا دچار اشکال شده بود از رباعیات خیام نیز برمیآید که از نهصد سال پیش در دورهء سلاجقه،نمایش عروسکی و به خصوص خیمهشب بازی متداول بوده چنان که خیام این رباعی مشهور را میسراید که: ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز از روی حقیقتی نه از روی مجاز بازی چه همی کنیم بر نطع وجود افتیم به صندوق عدم یکیک باز در این سند که بیانگر جزئیات بیشتری از نمایش خیمهشب بازی است میبینیم که از صندوق نام برده شده که امروزه نیز در نمایشهای خیمه شب بازی هنوز متداول است و عروسکها را درون صندوق میگذاشتند.
اگر قبول کنیم که دوره قاجاریه نمایش عروسکی خیمهشب بازی بوده بسیاری از افراد این جنبهها را رعایت میکردند و نمونهاش نیز خیمه شب بازی بارگاه سلیم خان است.
و برای تشنهتر کردن من و به بهانه اینکه الان چند مشتری دم بنگاه منتظر منند،صندوق و در انبار را بست،اما دری را برای من گشود که هرگز برویم بسته نشده است در صندوق عشق به عروسکها،همان سال یک گروه دیگر از خیمهشب بازان را به دانشگاه دعوت کردم و تا سال 1352 که هفته خیمه شب بازی را در استودیوی شماره 1 دپارتمان تئاتر دانشکده هنرهای زیبا براه انداختم با آن عروسکهای رؤیایی ملاقات دوبارهای نداشتم."