چکیده:
هدف این پژوهش، طراحی مدل بهینهسازی دوسطحی برای زنجیره تأمین است؛ بهطوریکه تصمیمگیری غیرمتمرکز کمّی و کیفی را در سطوح استراتژی و تاکتیکی ادغام کند. کارخانه تولیدی در نقش تصمیمگیرنده سطح بالا با ارائه تخفیف مقداری، به دنبال ترغیب مشتریان به سفارش خرید بیشتر است. در سطح پایین، مشتریان بهعنوان تصمیمگیرنده سطح پایین تمایل دارند با ادغام مقادیر سفارش از طریق خرید مشارکتی، به مقیاس اقتصادی دست یابند. این مدل یکی از نخستین پژوهشهایی است که با هدف یافتن راهحلهای بهینه برای مسئله زنجیره تأمین تجهیزات پزشکی در ایران، مدل توقعات مشتریان را با مدل بهینهسازی تولیدکنندهها بهطور همزمان با دادههای واقعی از زنجیره تأمین بررسی کرده است. طبق بررسیهای بهعملآمده تاکنون هیچ مطالعهای انجام نشده است که استراتژیهای تخفیف مقداری برای فروشنده و نحوه تصمیم خرید مشتریان را بهطور همزمان بهعنوان یک مسئله برنامهریزی دوسطحی در نظر بگیرد. تحلیلها حاکی از آن است که مدل طراحیشده دوسطحی در مقایسه با مدل تکسطحی برای مشتری و تولیدکننده از طریق کاهش هزینهها، انطباق بیشتری با دنیای واقع دارد و به ایجاد رابطه بلندمدت بین طرفین از طریق مشارکت مشتریها منجر خواهد شد.
This research aims to design a bi-level optimization model for a supply chain that integrates decentralized quantitative and qualitative decisions at strategic and tactical levels. The manufacturer, as upper-level decision-maker, offers quantity discounts to encourage customers to order more quantity. At the lower level, customers tend to obtain economies of scale by aggregating their orders through cooperative purchasing. This is one of the first studies that investigate the model of customer expectations with the optimization model of manufacturers at the same time with real data from the supply chain in order to find the optimal solutions to the problem of the medical equipment supply chain in Iran. In addition, there have been no studies to date that consider quantitative discount strategies for the seller and customer behavior in a bi-level planning model simultaneously. The results and analyses reveal that the designed bi-level model compared to the one-level model for the customer and the manufacturer is more suited to the real world and will lead to a long-term relationship between the parties through customer participation. Research suggestions and directions for future research are also provided.